Samtalets dag i Västerås på lördag

”Ska vi prata om hur vi kan stressa mindre?” ”Du, jag hinner inte nu.” Texten finns på ett vykort som du på lördag kan hämta i en snackpåse på femton olika fik runt om i Västerås. Studieförbundet Sensus vill få oss att samtala mer. Med hjälp av snackpåsarna på fiken, stå-up föreställningar i Gallerian och pratglada gäster vill de inbjuda västeråsarna till samtal om livsviktiga frågor. – Det är i mötet med andra och i personliga samtal som vi växer och utvecklas som människor, säger Maria Borg på Sensus studieförbund i Västerås. Vi pratar alltid men samtalar alldeles för sällan. Därför anordnar vi Samtalets dag i Västerås den 12 november. I Gallerian kommer besökarna få lyssna till stå-uparen Gunlög Rosén som mellan klockan 12 och 13 talar om samtal och dialog. Syftet är bland annat att locka publiken till ett av fiken för att där ta en påse med samtalsvykort. Vykorten är ibland ganska provocerande. Eller vad sägs om: ”Mamma söp och pappa var deprimerad.” ”Ja, men du föddes i alla fall i en hederlig kärnfamilj.” – Vykorten ska locka till eftertanke och sätta igång samtal runt caféborden. För alla som vill ha några fler att samtala med så bjuder vi på spännande föredrag med efterföljande samtal hela dagen i Sensus lokaler på Stora Gatan 41, säger Maria Borg. Föreläsningarna i Sensus lokaler inleds klockan 11.00 med Lena Schilström och Anders Caringer från Folkhälsocenter i Västerås som samtalar kring temat Vad ska tonåringar ha sina föräldrar till? Dagen avslutas klockan 15.00 med Fanny Danielsson som under rubriken Om du inte skjutsar mig så ringer jag till BRIS frågar deltagarna om barn får uppföra sig hur som helst. För mer upplysningar kontakta Maria Borg, Sensus studieförbund, 021-171 173 eller 0707-51 52 23.