Marika Griehsel till Linköping

Under rubriken "Kvinnors kamp i Syd- och Centralafrika" kommer den välkända fd SVT-korrespondenten Marika Griehsel att föreläsa i Linköping den 28 oktober 19.00. Platsen är Missionskyrkans lokaler på Drottninggatan 22. Arrangörer är KviSk, Kvinnor i Svenska Kyrkan, och LEK, Linköpings Ekumeniska Kvinnoråd, i samarbete med studieförbunden Sensus och Bilda.
Marika Griehsel är en av Sveriges mest erfarna Afrikakorrespondenter och arbetade tidigare (1990-2001) för SVT. Vi har sett henne i otaliga samhällsreportage, ofta från Sydafrika. Hon skildrar gärna kvinnors situation och möjligheter idag och imorgon i ett förändringens Afrika. Numera är Griehsel frilansjournalist och tar uppdrag som till exempel föreläsare, men hon är också dokumentärfilmare med flera filmer bakom sig.

Under kvällen kommer det utöver föreläsningen att bjudas på premiärvisning! I Marika Griehsels nya dokumentär tas HIV/AIDS-problematiken i Afrika upp, ett återkommande tema i hennes reportage och filmer som grundar sig i ett djupt engagemang i frågan. Denna gång är aidsdrabbade kvinnor och barn i fokus.

För ytterligare information kontakta Sensus studieförbund Lottie Routh Brissle, tel 013-24 67 21 eller Gunvor Kruse KviSk, tel 013-13 26 70 alt 070-529 52 56.

KviSk är en organisation som bland annat vill bland uppmuntra och stödja kvinnor i deras personliga utveckling och växt samt inspirera kvinnor till insatser i kyrka, samhälle och internationellt.

LEK vill verka för jämställdhet mellan kvinnor och män och för kvinnors delaktighet
i ledarskap och beslutsfattande i kyrkor och samfund. Man vill också bidra till opinionsbildning och offentlig debatt utifrån ett kristet kvinnoperspektiv.

Sensus studieförbund erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor, mångfald och globala frågor.

Studieförbundet Bilda finns till för kyrka och samhälle, med fem profilområden och med livsfrågorna i fokus. Genom att ordna folkbildning i olika former vill Bilda bidra till att åsikter möts och nya perspektiv skapas i frizoner för människor som tänker och funderar.