Islam - terrorism eller fredskultur

Muhammed Muslim är en svensk imam bosatt i London. På måndag den 14 november kommer han till Lilla Mondo på Medborgarplatsen i Stockholm för att föreläsa och samtala om islam, terror och fred ur ett svenskt och muslimskt perspektiv. Sensus och Ibn Rushd arrangerar. Muhammed Muslim menar att islam ofta inte skildras på ett sätt som representerar den självbild de allra flesta muslimer har om sin religion. Han ser med oro på utvecklingen i Europa och särkilt det som sker i England vilket gjort att han vill flytta tillbaka till Sverige för att här vara med och arbeta för en positiv samlevnad mellan muslimer och icke-muslimer och mellan muslimer och andra religiösa grupper. Under kvällens föreläsning kommer han att berätta om hur han upplever att muslimer mer och mer särbehandlas på ett negativt sätt i England efter terrorattackerna och hur lagstiftningen i många fall underlättar denna diskriminering. Samtidigt pågår ett flertal initiativ bland muslimer i landet som försöker bygga broar och öka kunskapen om varandra, en trend han gärna vill ge mer kraft till. Föreläsningen pågår mellan klockan 18.00 och 20.00 och kostar 50 kronor. För mer information kontakta Yasin Ahmed, Sensus studieförbund, 08/727 18 32 eller 0730/68 88 40. Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, kurser, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor och mångfald. www.sensus.se Ibn Rushd är ett muslimskt studieförbund, som bildades 2001, som har tecknat ett femårigt samarbetsavtal med Sensus studieförbund. Syftet med samarbetet är att bygga upp ett landsomfattande muslimskt folkbildningsarbete.