Framtidskonvent 2012 - Dags för årets mångfaldshändelse i Uppsala!

Framtidskonvent 2012 - Dags för årets mångfaldshändelse i Uppsala!

Torsdagen den 1 november äger det årliga Framtidskonventet rum på Uppsala Konsert & Kongress. Årets tema är ”Att kommunicera och bejaka mångfald” och konventet gästas av bland andra Özz Nûjen, Anna Bergholtz och Marco Helles. Utifrån sina olika perspektiv och erfarenheter belyser de framgångsrikt kommunikations- och mångfaldsarbete med en blandning av humor och allvar.

­- Två av de områden som lyfts fram under årets konvent är ålder och funktionalitet. Det ska bli spännande att höra Anna Bergholtz, känd från radions Morgonpasset som ”Blindchick”, tala om vilka bilder av funkisar som media skapar och förmedlar. säger Helene Warpe Nymansson, Sensus studieförbund. - Anna är för övrigt Sveriges och kanske världens första blinda filmrecensent!

Åldersdiskriminering tas upp – det känns särskilt angeläget med anledning av EU:s temaår. Om metoder för att på ett normkritiskt sätt utveckla ett åldersmedvetet ledarskap kommer projektledarna för Tema likabehandling, Olle Andersson Brynja och Ellen Landberg, att tala. Med konventet vill nätverket Framtidsskapet där Sensus är en av medlemmarna, sprida inspirerande tips och verktyg för ett framgångsrikt och systematiskt mångfaldsarbete. I programmet ryms såväl föreläsningar och teater som mingel och musik.

- Vi tror på en variation av intryck och upplevelser. Med det breda program som dagen erbjuder finns det något för alla, säger Frida Karlson, biträdande verksamhetsansvarig Diskrimineringsbyrån Uppsala (DU), koordinator för Framtidsskapet.

Under dagen delas också vandringspriset Stafettpinnen ut för strategiskt och målinriktat mångfaldsarbete i Uppsala län. Priset tilldelas individer eller verksamheter som under året gjort något extra inom mångfaldsområdet. Bland de tidigare pristagarna finns Gottsundaskolan, Folktandvården och föreningen Drömgatan.

Tid och plats: Torsdag den 1 november, kl. 9.00 – 16.30 Uppsala Konsert & Kongress

Media hälsas välkomna!

För ytterligare information kontakta:

Helene Warpe Nymansson, Sensus studieförbund, telefon 018 - 66 19 57 eller Mattias Jonsson 018- 66 19 62

Anmälan: www.sensus.se/framtidskonvent

*Framtidsskapet är ett nätverk bestående av företag, myndigheter och organisationer i Uppsala län som arbetar för att visa att mångfald innebär möjligheter. Nätverket har funnits sedan 2001 och har idag ett trettiotal medlemmar. www.framtidsskapet.se