Die Neuen Schweden – ta chansen att hitta nya samarbeten i Berlin

Die Neuen Schweden – ta chansen att hitta nya samarbeten i Berlin

Ansök till satsningen som ger band och artister möjlighet att lära sig mer om den tyska musikbranschen, knyta kontakter och ta klivet ut på den internationella musikmarknaden.

Sedan starten 2015 har Die Neuen Schweden blivit en välkänd och välbesökt mötesplats mellan svenska artister och tyska musikaktörer. Nytt för i år är att även svenska musikbolag får möjlighet att följa med för att knyta kontakter och träffa aktörer från den tyska musikbranschen.

– För att stimulera kreativitet och möjliggöra nya samarbeten kan vi nu äntligen samla människor över landsgränserna igen! Vi träffas på studiebesök, middagar, mingel och livespelningar på plats i Berlin. Det har vi längtat efter! säger Magnus Pejlert, nationell verksamhetsutvecklare på Sensus studieförbund.

Studiecirkel och stöttning i utvecklingen av musikprojekt
Med Die Neuen Schweden ges band och artister möjlighet att utvecklas och växa med sin idé, konkretisera vad de vill uppnå och få stöd i hur de kan presentera det i mötet med nya kontakter. Genom en digital studiecirkel får deltagarna möjlighet att lära sig mer om den tyska musikbranschen, hur den fungerar och reflektera över vilka typer av samarbeten som kan hjälpa dem vidare med i sina musikprojekt.

Nätverkande och livemusik
Väl på plats i Berlin ges akterna och de svenska musikbolagen möjlighet att presentera sig och sin musik för den tyska musikbranschen genom möten och studiebesök. Banden och artisterna genomför även en showcase-spelning för tysk och svensk bransch.

– Musikbranschen är ett myllrande nätverk av kreativa människor och musikälskare som stimuleras av utvecklingen kring musikprojekt. Genom Die Neuen Schweden erbjuder vi en mötesplats för band, artister och musikbolag som är intresserade av att hitta nya samarbeten och utvecklas tillsammans, säger Steffi von Kannemann grundare av Better Things.

Sensus söker band och artister
Sensus söker nu band och artister som är aktuella med ny musik under sommar och tidig höst. Utifrån inkomna ansökningar föreslår Sensus ett antal musikakter, varav tre väljs ut av en fokusgrupp bestående av tysk musik- och mediabransch för att lära sig mer om och skapa relationer med tyska musikbolag, journalister och bokningsbolag inom livebranschen.

Svenska musikbolag
Svenska musikbolag som är intresserade av projektet uppmanas att dels ansöka med sina aktuella akter men även ta kontakt med branschorganisationen SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter) som finns på plats och kommer att vara aktiva under evenemanget i Berlin.

Die Neuen Schwedenär ett samarbete mellan Sensus studieförbund och Berlinbaserade Better Things som har genomförts årligen sedan 2015.

Ansökan är öppen till och med den 18 april via:

Presskontakt:
Magnus  Pejlert,  magnus.pejlert@sensus.se, tel.nr.  070 - 462 49 67

Kontakt SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter)
Mats Hammerman, mats@som.se