Dag Hammarskjöldsjubileet 2005

Dag Hammarskjöld utsågs till FN:s generalsekreterare i april 1953 och gjorde under sina åtta år som FN:s generalsekreterare betydande insatser för både de stora kriser som under den tiden uppstod i världen och för FN som organisation. Dag Hammarskjöld var en högt värderad ämbetsman med stor integritet och rättspatos. Han var en kulturpersonlighet och hade stark kärlek till naturen. Efter hans död hittades en dagboksliknande skrift med titeln Vägmärken. Denna bok innehåller Dag Hammarskjölds tankar, som han själv i ett brev beskriver som: ”[…] en sorts ´vitbok´ rörande mina förhandlingar med mig själv – och Gud.” (Vägmärken, Bonniers 1999) Dag Hammarskjöld vittnar i sin bok om en stark andlighet och har även kallats mystiker. Sensus studieförbund avser att under 2005 arbeta brett och i hela landet med folkbildning kring frågor med koppling till Dag Hammarskjöld såsom mänskliga rättigheter, globalt samarbete och FN. Vi vill också uppmärksamma Dag Hammarskjöld som tänkare och hans andlighet. Under våren 2005 utkommer en bok på förlaget Cordia med reflektioner kring Vägmärken. Med utgångspunkt från bland annat denna bok avser Sensus att arrangera studiecirklar, föreläsningar och seminarier. För mer information om jubileet, kontakta: Susanna Flamborg Sensus projektledare tel 026-12 32 70 e-post susanna.flamborg@sensus.se eller gå in på hemsida www.dh100.se