Ny ägare till Semper AB

Hero AG förvärvar Semper AB Det schweiziska företaget Hero AG har träffat avtal om att förvärva Semper AB av private equity-bolaget Triton. Köpeskillingen offentliggörs ej. Semper är marknadsledande i Norden inom barnmat och glutenfria produkter med starka positioner i Storbritannien och Ryssland. Hero AG är ett internationellt konsumentvaruföretag med cirka 8 miljarder SEK i omsättning och verksamhet inom en rad olika produktområden där barnmat är prioriterat. Semper kommer att rapportera direkt till Heros koncernchef Stefan F. Heidenreich som säger följande om förvärvet: - Sempers varumärke och produktportfölj kompletterar Heros internationella varumärkesportfölj på ett synnerligen bra sätt. Sempers kärnvärden - kvalitet, trygghet och nyskapande - stämmer mycket väl överens med Heros värderingar. Hero och Semper är båda företag med lång historik som producenter av högkvalitativa produkter inom barnmat och nutrition och Andreas Sbrodiglia, vd på Semper, ser mycket positivt på Hero som ny ägare: - Vi kommer nu att få en stabil industriell bas vilket möjliggör dels fortsatt långsiktig satsning inom våra befintliga kärnområden, dels stora möjligheter till expansion inom nya områden. Heros finansiella styrka och långa erfarenhet kommer att stärka Semper vilket gynnar såväl våra medarbetare som kunder och konsumenter. För mer information, vänligen kontakta: Andreas Sbrodiglia, vd Semper AB Tel: +46 (0)70-585 57 17 eller +46 (0)8-505 931 41 Semper AB är marknadsledande i Sverige inom barnmat och glutenfria produkter och har Norden, Ryssland och Storbritannien som huvudmarknader. Semper grundades av Dr Axel Wenner-Gren 1938 och omsätter idag 750 miljoner SEK och har 100 medarbetare. Hero AG är ett internationellt konsumentföretag som grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz. Hero AG producerar högkvalitativa produkter inom nutrition och de största produktgrupperna finns inom barnmat, fruktkonserver, juicer, cerealier och baktillbehör. Hero har sin bas framför allt i Europa, USA, Mellanöstern och Afrika. Omsättningen var år 2004 cirka 1,4 miljarder CHF och gruppen har drygt 3 300 medarbetare i 15 länder. Dr. Arend Oetker är huvudägare.

Presskontakt Head of Corporate Communication Nordics at Semper AB Nordisk Kommunikations Chef Semper AB +46 70-2761035

Godare matvanor

Om Semper AB:
Det välkända varumärket Semper borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper AB ledande aktör i Norden inom barnmat, modersmjölksersättning och hälsosamma snacks. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningen finns i Götene. Semper AB har ca 300 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group. Läs mer på www.semper.se

Sedan 2006 ingår Semper AB i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Inom Hero Group är huvudkategorier barnmat & modersmjölksersättning, sylt och marmelad samt hälsosamma snacks. Produktportföljen består av flera välkända internationella och lokala varumärken. Missionen för Hero Group är “conserving the goodness of nature”. Läs mer på www.hero-group.ch