Ta bilen ut i Europa i sommar - fler minnen för pengarna!

Ta bilen ut i Europa i sommar - fler minnen för pengarna!

Intresset för bilsemester är omåttligt populärt bland svenskarna och spås även bli sommarens stora trend. I år planerar nämligen var tredje svensk att ta med sig bilen på semestern enligt Stena Lines bilsemesterrapport.

Bilsemesterrapporten tas fram av Stena Line och baseras på en statistiskt säkerställd undersökning där 1 000 personer fått svara på frågor om att semestra med bil. Resultatet visar att svenskarna har en väldigt positiv inställning till bilsemester. I år kommer nämligen tre av tio svenskar, att åka på bilsemester. Svenskfavoriten Danmark är det land som de allra flesta, 32 procent, planerar att besöka. Därefter följer Tyskland och Frankrike med 28 respektive 14 procent. Även Norge och Italien är populära länder och återfinns på topplistan.

Det är många svenskar som föredrar bilsemester framför andra resealternativ. 74 procent av de svarande anser att bilsemester innebär en större frihet och flexibilitet. 48% svarar att man kan åka till platser dit få hittar.

- Vi märker av en stor efterfrågan på bilsemester. Svenskarna är resvana och vill i allt högre grad skräddarsy sina resor, såväl när det gäller resmål, tempo och budget. Då passar bilsemestern perfekt, säger Emma Foss, marknadsansvarig på Sembo Sverige.

Bilsemester är en semesterform som passar alla då det ger stora möjligheter att vara spontan, upptäcka platser och mysiga boenden som man annars inte gör. Sembo har marknadens bästa utbud för den som vill resa på bilsemester i Europa. Färjelinjerna ut från Sverige och över 1800 boenden runt om på kontinenten.

Vilka länder planerar du att passera eller besöka under din kommande bilsemester?
Danmark, 32 procent
Tyskland, 28 procent
Frankrike, 14 procent
Norge, 12 procent
Italien, 9 procent

Vad ser du som de främsta skälen att välja bilsemester framför annan semester?
Större frihet och flexibilitet, 74 procent
Möjligheten att vara med om spontana händelser längs vägen, 62 procent
Man kan åka till platser dit få andra hittar, 48 procent
Man kan uppleva flera länder på samma resa, 37 procent
Man kan köpa med sig mer saker hem, 27 procent

Vad köper du med dig hem från bilsemestern?
Mat & lokala delikatesser, 43 procent
Kläder & Mode, 39 procent