Securitas tecknar avtal med MSB. Foto: Securitas Sverige AB.

Securitas tecknar avtal med MSB

Den statliga myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har tecknat bevakningsavtal med Securitas Sverige AB. Avtalet trädde i kraft den 1 november i år.

MSB har ansvar för att stödja samhällets beredskap för olyckor, kriser och civilt försvar och finns på flera orter i Sverige. Avtalet som nu tecknats mellan Securitas och MSB avser leveransavtal för säkerhetstjänster och avser alla verksamhetsorter i Sverige och är tecknat på 1+1 år med option om förlängning på ytterligare 1+1 år.

Upphandlingen avser huvudsakligen stationär bevakning, ronderande bevakning samt larmcentral med larmförmedling och larmutryckning på samtliga verksamhetsorter. MSB Karlstad, Stockholm och Kristinehamn är skyddsobjekt enligt Skyddslag (2010:305) och är därmed ett högst komplext uppdrag.
– Vi är oerhört tacksamma att MSB ger Securitas förtroende att leverera säkerhetstjänster i Sverige. Det var ett kvalificerat förfrågningsunderlag och hög nivå på kravställningen i valet av säkerhetsleverantör vilket gör att det var extra kul att valet föll på oss. MSB är en intressant myndighet med samhällsviktiga funktioner i sin utövning och vi ser med tillförsikt fram emot ett givande och utvecklande säkerhetsarbete tillsammans, säger Johan Flacking, avtalsansvarig, Securitas Sverige AB.