Securitas har tecknat nytt avtal med SJ Stockholmståg AB gällande rondering på pendeltågsstationerna, inbrottslarm, teknisk service, larmcentralens tjänster och personlarm med inomhuspositionering.

Securitas har tecknat nytt avtal med SJ Stockholmståg AB

Securitas Sverige AB har tecknat avtal med SJ Stockholmståg AB som har ansvar för pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen. Tågoperatören och säkerhetsföretaget har tidigare arbetat tillsammans och i samband med att SJ Stockholmståg tog över pendeltågstrafiken i Stockholm i mars i år ingick parterna ett nytt avtal. Avtalet gäller rondering på pendeltågsstationerna, inbrottslarm, teknisk service, larmcentralens tjänster och personlarm med inomhuspositionering. Inomhuspositioneringen gör det möjligt att veta precis var en person befinner sig, även om det är under marken. Utöver säkerhetstjänsterna framtidssäkrar Securitas kundens larmanläggningar för kommande nedstängning av 3G-nätet.

Sebastian Thelaus, avtalsansvarig på Securitas Sverige, är stolt över det omfattande uppdraget tillsammans med tågoperatören.

– Uppdraget för SJ Stockholmståg är viktigt både för oss och samhället. Vi har haft förmånen att utföra det här uppdraget tidigare och är stolta över att få förtroendet även denna gång. Det är ett viktigt uppdrag för oss, bland annat för att det involverar många av våra väktare varje dygn. Tack vare att vi är en stor och trygg säkerhetsleverantör som alltid strävar efter att leverera bästa möjliga lösning till kunden har vi möjlighet att åta oss uppdrag av den här digniteten och leverera med toppkvalitet.

Marko Joona, chef för Säkerhet och Trygghet på SJ Stockholmståg säger:

– Vi ska fortsatt säkra en trygg och säker miljö för resenärer och medarbetare och med Securitas får vi en pålitlig och professionell leverantör.

SJ Stockholmståg AB är ett nyetablerat dotterbolag inom SJ-koncernen. Från och med den 3 mars 2024 tog de över ansvaret, från föregående operatör, för pendeltågstrafiken i Stockholm. Pendeltågstrafiken är en viktig pulsåder som många i Stockholmsregionen är beroende av och SJ Stockholmståg har fått i uppdrag att säkra och kontinuerligt förbättra pendeltågstrafiken i regionen.

Avtalet mellan Stockholmståg AB och Securitas trädde i kraft 2024-03-03 och gäller i 4 år med möjlighet till förlängning och har ett värde på cirka 23 miljoner kronor.