Tvätta husvagnen och husbilen som proffsen – effektivt och miljövänligt

Tvätta husvagnen och husbilen som proffsen – effektivt och miljövänligt

Turtle Wax har nu uppdaterat en omtyckt klassiker i sitt sortiment – Caravan Wash & Shine. Marknadens ledande rengöringsmedel för husvagnar och husbilar har nu blivit ännu bättre och ännu mer miljövänligt.

Turtle Wax Green Line Caravan Wash & Shine är ett Svanenmärkt, biobaserat och nedbrytbart, högkoncentrerat rengöringsmedel med Carnaubavax. Produkten är utvecklad i samarbete med ledande tillverkare av husvagnar och husbilar, och är skonsam för akrylplast, reflekterande foliering och tätningsmaterial. Den löser mycket effektivt trafikfilm, pigmentsmuts, vägdamm, sot och fet smuts på fordon, och blandas med vatten – doseringen är 1:5 till1:20 beroende på smutsighetsgrad.

– Det finns säkert många som tror att det inte spelar så stor roll vilken rengöringsprodukt man använder, men faktum är att det är mycket viktigt att produkten är anpassad till sitt användningsområde. En icke anpassad produkt kan exempelvis göra att tätningar kring fönster etcetera torkar ut, eller att det uppstår missfärgningar och i värsta fall sprickbildning på husbilens eller husvagnens plastfönster, säger Mikael Jaldefors, affärsområdeschef på SEAB, som utvecklat Green Line Caravan Wash & Shine.

Turtle Wax Green Line Caravan Wash & Shine ingår i Green Line, en ny serie svensktillverkade, biobaserade produkter för fordonsvård, där plaster och fossila kemikalier ersatts med biologiskt nedbrytbara och fossilfria råvaror.

– Att miljövänliga och hållbara produkter ger ett sämre resultat än konventionella är en myt. Vår uttalade målsättning med Green Line är att produkterna ska befinna sig i marknadens premiumsegment. Genom noggrann utvärdering i både laboratorium och i testgrupper bestående av erfarna, professionella användare, kan vi fastslå att produkterna i Green Line fungerar och presterar minst lika bra, eller bättre, jämfört med icke miljöklassade alternativ, säger Mikael Jaldefors.

Turtle Wax Green Line Caravan Wash & Shine finns i butik från och med maj 2023 och rekommenderat cirkapris (inkl. moms) är 150 kr för 1 liter och 480 kr för 5 liter.

Joakim Stenling, Senior Brand Manager SEAB, tel 08-591 499 23, joakim.stenling@seab.se

Mikael Jaldefors, affärsområdeschef TurtleWax Professional på SEAB,
    tel 0707-927 474, mikael.jaldefors@seab.se

Lennart Thulin, PR-konsult, Norsholmen AB, tel 0705-106 106, lennart@norsholmen.se

Turtle Wax, STP, Armor All och Wunder-Baum är internationellt välkända produkter som finns på de flesta biltillbehörsbutiker och bensinstationer. Mer tekniska produkter som WD-40, Gorilla Glue, Hammerite med flera, distribueras även via gör-det-själva butiker samt järn-, bygg- och färghandel. SEAB Group sysselsätter totalt ca 150 personer i Norden och omsätter cirka 600 miljoner kronor per år. Huvudkontor och lager finns i Sigtuna och i Norge, Danmark och Finland.