Trygghet genom uppväxten fram till en värdig ålderdom om Sverigedemokraterna får bestämma

Med en satsning på 33,1 miljoner kronor, vilket är 21,1 miljoner mer än det politiska styret i Eslöv, investerar Sverigedemokraterna i skolan. Äldreomsorgen får väl behövligt tillskott på 17,5 miljoner kronor. Dessutom kräver man migrationsverket på 7 miljoner kronor för kostnader man menar att Eslövs kommun inte har fått ersättning för.

Allt detta utan att förtydliga vad satsningarna ska användas till och Sverigedemokraterna menar att det är viktigt att det finns utrymme för verksamheterna att prioritera. Detta ska vara så att satsningarna ger bäst nytta och effekt.

- I skolsatsningen vill jag verkligen betona att detta är en viktig förstärkning för att säkerställa att skolorna utanför Eslövs tätort inte läggs ner. Vi kommer att göra allt i vår makt för att förhindra att fler läggs ner, säger Sverigedemokraternas gruppledare Fredrik Ottesen.

Budgetförslaget ifrån Sverigedemokraterna är fullt finansierad. Man behöver inte likt Eslövs kommun planerar för 2023 och det politiska styret har med i sitt förslag till budget använda sig av den så kallade resultatutjämningsreserven. Skattesatsen förblir oförändrad.

- Vi minskar administrationen och kommunens kostnader för att ha ett större fokus på kommunens obligatoriska uppgifter än de frivilliga. Syftet med En kommun – En förvaltning är att främja ett effektivare utnyttjande av resurserna och skapa mer nytta åt skattebetalarna, framhåller Sverigedemokraternas vice gruppledare Ted Bondesson.

De är enkelt att se att Sverigedemokraterna i Eslöv inspirerats av besöket deras partiledare Jimmie Åkesson gjorde tillsammans med statsminister Ulf Kristersson på Sveriges för tillfället enda demensby för ett par veckor sedan. Nu kan den andra hamna i Eslöv och tillsammans med ett 55+ boende i stil med konceptet Bovieran. Detta inryms på Berga Trädgårdsstad i arbetet med att förnya och förändra Östra Eslöv. Vilket skulle innebära att det ersätter planerna på ett nytt demensboende intill Kärråkra.

I Sverigedemokraternas förslag till budget finns närmare 100 riktade uppdrag till verksamheterna som sträcker sig över alla verksamheter. Ett stort fokus ligger på frågor som rör migration, assimilation och bosättning.

- Detta är frågor vi har arbetat med de senaste 20 åren, sen vi kom in i kommunfullmäktige, säger Ottesen.

Hur ser ni på kravet på Migrationsverket?

- Detta är en konsekvens av att man inte tidigare har antagit vårt förslag om en ekonomisk konsekvensbeskrivning och en redovisning av ersättningar kommunen får från migrationsverket. Vi har länge varit kritiska till huruvida Eslövs kommun verkligen får full kostnadstäckning och nu har det framkommit uppgifter om att ersättningen är 7 miljoner kronor mindre än kostnaderna. Därför tycker vi att Eslövs kommun ska kräva migrationsverket på detta, lyfter Ottesen.

När man tittar närmare på hur Sverigedemokraternas prioriteringar skiljer sig ifrån styrets sticker två stycken ut. För i Sverigedemokraternas saknas Indexkompensation event- och kulturprogram och konstnärlig utsmyckning. Ted Bondesson andre vice ordförande i Kultur- och Fritidsnämnden menar att det är en orättvis beskrivning. Detta menar han eftersom Sverigedemokraterna har stora satsningar som styret inte gör. Inte minst med att Sverigedemokraternas budget är fullt finansierad och inte behöver ta 27,2 miljoner kronor ur resultatutjämningsreserven. Man har 21,1 miljoner kronor mer på skolan och 17,5 miljoner kronor mer på äldreomsorgen.

- Det var precis det här jag syftade på med att ha ett större fokus på kommunens obligatoriska uppgifter än de frivilliga. I tuffa ekonomiska tider måste man prioritera och vi måste först garantera att vi kan ge en trygghet genom uppväxten fram till en värdig ålderdom, understryker Bondesson.

Skillnaderna i förslagen mellan Sverigedemokraterna och styret kan upplevas som lika snarare är varandra än skiljer sig stort åt, vilket Ottesen protesterar mot.

- Jag tror att våra verksamheter som varje dag möter våra barn och äldre ser 21,1 miljoner mer i skolsatsning och 17,5 miljoner till äldreomsorgen som en kraftig förstärkning. Utöver det har vi lagt stort fokus på att på riktigt tillgodose en god ekonomisk hushållning, belyser Ottesen.

I båda förslagen till budget kan man i texterna se skarpare krav på överskott, hårdare mål för självfinansiering och soliditet ifrån Sverigedemokraterna. Man vill tillföra ett skuldsättningsmål för vad man menar ytterligare tydliggöra vikten av väl avvägda investeringsbeslut.

Likheterna härleder snarare till tidigare fattade beslut där det varit stor enighet ibland alla politiker om man lyssnar på Sverigedemokraterna. Detta gäller bland annat kommungemensam ekonomiavdelning.

- Vår tolkning är att vi är överens om att succesivt närma oss den ambitionen vi har kring En kommun – En förvaltning. Under lång tid har vi fattat beslut efter beslut om att samla kunskaper, kompetenser och ansvar. Ofta med motiveringen att effektivisera och minska kostnader. Det är ju just detta vi säger och man borde istället för att sakta dra av plåstret bara rycka av det och enas om att införa En kommun – En förvaltning, menar Ottesen.