Sverigedemokraterna Landskrona ställer ultimatum om psykiska ohälsa

”- Det blir inget SD-stöd till varken höger eller vänster om frågan om ungas psykiska ohälsa inte tas på allvar, det är en mycket viktig fråga för oss och det har stärkts under valrörelsen när vi varit ute och pratat med många väljare som känner stor uppgivenhet hur denna fråga hanteras, eller snarare inte hanteras idag”, säger Stefan Olsson (SD), toppkandidat i valet och kommunalråd i opposition.

Idag meddelar Sverigedemokraterna i Landskrona att ett av kraven för att stötta eller ingå i ett styre efter valet blir att arbetet mot ungas psykiska ohälsa ges hög prioritet. Partiet har tidigare lagt förslag om ett ”screeningprogram” som alla elever i skolan ska genomgå varje läsår för att snabbt fånga upp indikationer på problem med den psykiska ohälsan. Nu lyfter partiet upp denna punkt som särskilt avgörande i förhandlingarna om ett nytt styre av kommunen.

”- Det ska redan i höst budgeteras för ett kommunalt screeningprogram. Finns inte det med kan inte någon sida av politiken räkna med vårt stöd” konstaterar Stefan Olsson som samtidigt vill se utökade satsningar på hela elevhälsan med fler skolsköterskor och kuratorer. ”- Här kommer det säkert bli problem med rekrytering, men en stad det går bra för måste ha råd med alla sina medborgare, vi får se till att erbjuda konkurrenskraftiga löner och villkor, ungas hälsa måste få kosta”, menar Olsson.

Under Cityidrotts debatt med barnpanel på Teater tidigare i valrörelsen lyftes frågan om ungas psykiska ohälsa. Alla partier ville göra mer. Stefan Olsson (SD) menar att detta är hyckleri och fjäsk i valtider. ”- Jag satt som enda politiker på den scenen som faktiskt försökt göra något, jag blev häpen över att höra de andra tala så varmt om fler åtgärder mot ungas psykiska ohälsa när exakt allt vi föreslagit under mandatperioden hånats och röstats ner”, avslutar Stefan Olsson.

Sverigedemokraternas besked innebär:

- Ett styre som behöver SD:s mandat ska redan i höst budgetera för ett heltäckande så kallat ”screeningprogram” för att motverka ungas psykiska ohälsa.

För vidare kontakt:

Stefan Olsson, stefan.olsson@sd.se, 073-347 46 25