Sverigedemokraterna Landskrona agerar efter artikel om 92-åring

Efter gårdagens artikel på Landskrona Direkt där en anhörig vittnar om brister i bemötandet gentemot, och i omsorgen om, hennes 92-åriga mor agerar nu Sverigedemokraterna.

Partiets gruppledare i omsorgsnämnden, Kerstin Stein Sandell, är upprörd men inte förvånad, så beskriver Kerstin Stein Sandell sin reaktion efter att ha läst Landskrona Direkts artikel.

– Från vår sida kommer vi agera omedelbart, avvikelser som denna i hur staden ska både uppfattas och agera ska upp på bordet direkt, vi vill ha ett ordentligt klargörande från omsorgsnämndens ordförande, Jan-Allen Beer (L), som tar avstamp i det som framkommit i artikeln, fortsätter Kerstin Stein Sandell.

Kerstin Stein Sandell får medhåll av kommunalråd Stefan Olsson (SD) som dessutom redan nu utlovar en tuff linje inför förhandlingar om stadens styre efter valet.

– Inget styre, varken till höger eller vänster, kommer kunna tillträda med vårt varken passiva eller aktiva stöd utan att ha en mycket genomarbetad och tydlig politik för att reformera och komma tillrätta med omsorgens brister i Landskrona, det är ett av våra tydligaste vallöften till Landskronaborna den 11 september. En stad det går bra för måste ha råd med alla sina medborgare, säger Stefan Olsson.

– Treklövern, med Liberalerna i spetsen är högst ansvariga för omsorgen i Landskrona. Det är deras politik och ingen annans som har lett fram till dessa brister. Sverigedemokraterna har gång efter annan framfört förslag till förbättringar för våra äldre, men det är tvärstopp från Treklöverns sida. Det får vara nog med misskötsel av våra äldre, de svagaste i samhället. Det vore bättre om Treklövern fokuserade på att se till så att våra äldre får en dräglig tillvaro och omsorg inom den kommunala omsorgen, innan man springer iväg för att upphandla och förlänga avtal med privata utförare, avslutar Stefan Olsson.

För vidare information:

Kerstin Stein Sandell (SD)
Gruppledare omsorgsnämnden
kerstin.sandell@landskrona.se