Daniel Engström (SD), ledamot i kommunstyrelsen.

SD tar strid: Medborgarna ska ha makten över kommunala bolag

Under förmiddagen idag torsdag 9 mars sammanträdde kommunstyrelsen. Ett av ärendena: det om en förändring av uppsättningen i de kommunala bolagens styrelser har fått Sverigedemokraterna att reagera.

Kortfattat innebär förändringen att medborgarna genom kommunfullmäktige nu enbart tillsätter 7 ledamöter från politiken och 2 platser i varje styrelse ges bort till ännu ej namngivna ”proffs” från det privata näringslivet. Dessutom plockas alla ersättarplatser i styrelserna, vilka funnits tidigare, bort.

- Treklövern försöker runda valresultatet, men lagstiftningen på området är tydlig: sammansättning av nämnder och styrelser ska avspegla valresultatet och ingenting annat, säger Daniel Engström (SD), ledamot i kommunstyrelsen.

- Att man som parti däremot ”ger bort” något av sitt eget partis mandat till en ej partiansluten som man menar är bäst lämpad att företräda partiet i en särskild facknämnd eller i ett särskilt bolag kopplat till den enskildes speciella kompetens-det har vi inget problem med, det är en fråga för varje partis medlemmar att ta ställning till. Men att som nu, som stad, ge bort inflytande över våra egna kommunala bolag till externa ledamöter är helt fel, verkligen helt fel, det är medborgarna som ska styra de kommunala bolagen, och om något ska förändras är det i sådant fall att det tas in adjungerade ledamöter utan formell beslutsrätt, det är så långt vi kan sträcka oss, fortsätter Daniel Engström (SD).

- Vi kommer ta fortsatt strid för medborgarnas, det vill säga ägarnas, rätt att styra över sina egna bolag, avslutar Daniel Engström (SD).

Sverigedemokraterna yrkade under sammanträdet i första hand på återremiss och i andra hand på avslag. Partiet har i ärendet också inkommit med en skriftlig reservation.

Val till bolagsstyrelserna sker på kommunfullmäktiges sammanträde den 27 mars.

Erik Rantzow

Politisk sekreterare Landskrona 0705610501