SD Skåne nyhetsbrev oktober 2024

SD Skåne nyhetsbrev oktober 2024

Distriktsordförande har ordet

Hösten är här, ”-PÅ RIKTIGT!” och löven ändrar sig till vackra färger medan morgonfrosten skapar krisp på gräsmattan. Distriktets arbete rullar på och utbildningarna som vi anordnar kan ni anmäla er till i detta nyhetsbrev. Bara att följa länkarna. Alla aktiva bör också boka in den 16 november, då en av årets stora händelser, Skånedagen, genomförs i Trelleborg. Det och mycket mer kan ni läsa om här och med det vill jag önska alla en trevlig höst.

/Mikael Eskilandersson, ordförande SD Skåne

Distriktet anordnar Skånedagen den 16 november

Den 16 november bjuder SD Skåne in till en heldag i Trelleborg. Vi kommer bland annat få besök av intressanta partiföreträdare och föreläsare.

OBS! Denna inbjudan går i första hand ut till kommunföreningars styrelser, men ni har möjlighet att bjuda med aktiva medlemmar utanför styrelsen. Tänk på att anmäla er i god tid, för det är begränsat antal platser.

Glöm inte att bli medlem i SDs nya kyrkoförbund!

Sverigedemokraterna har under september 2024 bildat ett fristående kyrkoförbund inom ramen för den sverigedemokratiska familjen. Förbundet är en språngbräda in i en ny tid av kyrkopolitiskt engagemang där SD redan flyttat fram positionerna och etablerat allt fler samarbeten inom kyrkan med andra aktörer.

Nu är tiden inne för att även du som SD-medlem kan bli medlem i förbundet och det gör du utan extra kostnad genom att logga in på Mina Sidor http://minasidor.sd.se och på startsidan klickar du på “Bli medlem” bredvid “SD i Svenska kyrkan”. Med en enkel knapptryckning ”Bli medlem” på knappen bredvid SD i Svenska kyrkan blir du med i förbundet direkt:

Varför bli medlem?

Du som vill se att kyrkan ska få ro att vara just kyrka på traditionella kristna grundvärderingar, de värderingar som lagt grunden för hela västerlandet, Norden och Sverige med sina rötter djupast i Israel. Du som vill att svenska kyrkan återgår till den ursprungliga förståelsen av kristen tro och tradition och som värnar det kristna kyrkliga kulturarvet som en omistlig del av den svenska majoritetskulturen.

Kandidera!

Vill du dessutom kandidera i kyrkovalet 2025 behöver du utöver medlemskap i SD och kyrkoförbundet också ett medlemskap i Svenska kyrkan. Mer information om kandidatur kommer i närtid.

SD Skånes studio hade premiär

SD Skånes studio besökte Örkelljunga som första kommun i sin nya satsning.

Nedan kan du se intervjun där Örkelljungas kommunstyrelseordförande Niklas Bengtsson (SD) berättar vad som hänt efter valet där SD fick hela 35%. Niklas berättar även några av de saker som SD har fått igenom och några av alla de positiva förändringar SD bidragit till i kommunen.

OBS! SD Skåne vill uppmana alla kommunföreningar att använda SD Skånes studio. Antingen besöker vi er kommun eller så kan ni komma till kansliet i Hässleholm där ni som kommunförening kan filma exempelvis intervjuer m.m.

Dags att börja arbeta på kandidater till valet 2026

Distriktet uppmanar kommunföreningar, om man inte redan har gjort det, att börja med att arbeta med att få in kandidater till våra kommunala listor till valet 2026. Det kan kännas som en lång tid till 2026, men det är nu som man behöver lära känna nya kandidater så att man vet att de är lämpliga att ha med på våra listor 2026.

Det är med fördel kommunföreningar exempelvis ordnar medlemsträffar där man exempelvis kan ta med vänner som är intresserade. Vill man att distriktet kommer och håller exempelvis utbildningar så gör vi det.

RO har även tillsammans med distrikten tagit fram en lista som bland annat innehåller förslag på hur man kan göra för att locka kandidater. Den är utskickad till alla kommunföreningar, men vill ha den igen, så skickar vi den till er.

Vill du som medlem kandidera?

Vill du som medlem kandidera i valet 2026, ta kontakt med din kommunförening!

Distriktet anordnade kassörsträff den 22 september

Den 22 september höll distriktets Fredrik Ottesen en kassörsträff i Eslöv, för kassörer i kommunföreningar. Träffen var mycket uppskattad och nya kunskaper kring sin kassörsroll inhämtades.

Behöver ni hjälp med medlemsvärvning?

Om ni som kommunförening behöver hjälp med medlemsvärvning så kan distriktet hjälpa till på olika sätt. Exempelvis stötta medlemsträffar, vara konferencier med roliga aktiviteter och mycket mer. Vill vill uppmana er att ordna träffar för både medlemmar och sympatisörer som vi hoppas kan bli medlemmar. Distriktet hjälper så klart även till om ni behöver ta fram grafiskt material som till exempel “Bli medlem - få en gåva”.

Anmäl dig till SD Skånes kommande utbildningar

Nu kan du anmäla dig till SD Skånes kommande utbildningar.

Precis som tidigare blir det både fysiska och digitala utbildningar. Alla utbildningar har fått ett datum (som du redan nu kan göra en save-the-date på). Platser för fysiska utbildningar mejlas i god tid till de som anmält dig.

Nedan ser du vilka utbildningar som ges och du kan klicka på dem för att anmäla dig samt se mer information.

OBS! Vi reserverar oss för att det kan bli nytt datum för någon utbildning. Information ges i så fall i god tid till alla som anmält dig.

Hösten 2024

Söndag 6 oktober 12.30-16.00 Debatträning “Nybörjare och avancerad”

Onsdag 9 oktober kl. 18.00 Att bli aktiv i SD - digitalt föreläsning

Onsdag 16 oktober kl. 18.00 Varför ställa upp i kyrkovalet? - digital

Onsdag 13 november kl. 18.00 Valberedningsutbildning - digital

Lördag 16 november 13.00-16.00 Organisationsutbildning Laget före jaget

Onsdag 18 december kl. 18.00 Årsmötesutbildning - digital

Vår 2025

Tisdag 4 mars kl. 18.00 2025 Styrelseutbildning - digital

Klicka här för anmälan och mer information

Onsdag 26 mars kl. 18.00 2025 Den politiska verktygslådan del 1-2 med Hanna Nilsson

Klicka här för anmälan och mer information

Torsdag 10 april kl. 18.00 2025 Den politiska verktygslådan del 1-2 med Daniel Engström

Tisdag 6 maj kl. 18.00 2025 Sammanträdesteknik

Onsdag 21 maj kl. 18.00 2025 Att bli aktiv i SD - digitalt föreläsning

Klicka här för anmälan och mer information

Distriktet erbjuder två nya utbidlningar

Distriktet erbjudet nu två nya utbidlningar:

Så lyckades man öka säkerheten och minska brottsligheten i ett av Sveriges värsta ghetto-områden

Föreläsningen går igenom hur Landskronas kommunala bostadsbolag Landskronahem med olika metoder lyckades vända på ett av Sveriges värsta ghetto-områden till ett tryggt och bra område. Föreläsningen kan ge inspiration och lösningar på hur man löser liknande problem i andra kommuner eller kommuner som vill förebygga problemet. Föreläsningen har även varit med på ett säkerhetsseminarium i Bryssel, där den var mycket uppskattad.

Hur ett utvecklingsbolag lyckades förändra omöjliga och otrygga områden

Föreläsningen går igenom hur Landskronas stadsutvecklingensbolag lyckades förändra omöjliga och otrygga områden. Den innehåller bland annat: Så fick vi bort romska föreningen till Malmö, hur vi fick bort AK-47-bakluckeloppis mitt i stan, svartklubb och bordell blev förskola, knarkarkvarter blev till lyxigt SPA-hotell med mera. Föreläsningen kan ge inspiration och lösningar på hur man löser liknande problem i andra kommuner eller kommuner som vill förebygga problemet.

Vill ni att er kommunförening ska boka dessa, ta kontakt med din kommunförening. Om ni som kommunförening vill boka dessa, mejla skane@sd.se

OBS! Dessa utbildningar tillhör inte de utbildningarna med fast datum, utan man kan boka dessa precis när man vill. Båda utbildningarna kan med fördel ges på en gång.

Behov av särskild utbildning? Kontakta oss!

Som kommunförening kan ni givetvis alltid kontakta oss så att jag kommer vår utbildare till er och håller de utbildningar ni önskar. En utbildningskatalog är utskickad. Har ni även önskemål om skräddarsydda utbildningar så fixar vi såklart det! Bara mejla oss på skane@sd.se

Uppmaning att göra utbildningarna på utbildningsplattformen på Mina Sidor

SD Skåne vill uppmana alla att göra utbildningarna på utbildningsplattformen på Mina Sidor. Där finns massor med intressanta och matnyttiga utbildningar för alla! Ni finner dem inne på Mina Sidor och fliken “Utbildning”.

Glöm inte att kandidera och nominera inför kommande årsmötesperiod

Vi vill uppmana medlemmar att kandidera och nominera till styrelse, revision och valberedning i er kommunförening. Kandidera mera! Detta gör ni inne på Mina Sidor.

Är er kommunförening i behov av någon form av hjälp, stöd och råd?

Vi på distriktet vill gärna veta om ni kommunföreningar är i behov av någon form av hjälp, stöd och råd? Det kan vara precis allt från smått till stort, och kan gälla vad som helst i er kommunförening. Återkoppla gärna till skane@sd.se om ni som kommunförening känner detta behov.

Viktiga datum

Oktober

18-20/10: Konferens om bostad- och samhällsbyggande, Hotell Erikslund, Ängelholm.

16/11: Skånedagen i Trelleborg

29/11– 1/12: KRK i Norrköping

December

1/12: Sista dag att kandidera/nominera till kommunföreningsstyrelse, revision och valberedning.

31/12: Sista dag att kandidera/nominera till Landsdagarna.

2025

Januari

1/1: Sista dag att kandidera till riksdagen och distriktsstämma

5/4: Distriktsstämma i Kristianstad