SD Skåne nyhetsbrev juli 2024

Distriktsordförande har ordet

Detta är sista nyhetsbrevet för denna termin och nästa nyhetsbrev kommer alltså först i månadsskiftet augusti/september. Besöker ni Kiviks marknad, så kanske vi ses där, då distriktet som vanligt har en plats. Annars så hörs vi igen efter sommaren. Passa gärna på under regniga dagar att gå in på vår utbildningsportal som ligger under: https://sd.diplomautbildning.se/public-pages/welcome/

Observera att du måste vara inloggad på https://minasidor.sd.se/ för att komma in.

(Det förs statistik på hur många medlemmar som använder sidan från varje distrikt och just nu leder alltså Stockholm, efter sommaren hoppas jag att Skåne åter är i ledningen)

Därmed vill jag önska alla en riktigt härlig sommar från ett varmt och hektiskt Almedalen.

/Mikael Eskilandersson ordförande SD Skåne

Jimmie besökte Skåne igen!

Jimmie Åkesson gjorde en liten turné i Skåne den 3 juni. Han besökte Hörby, Eslöv, Lund och Sjöbo. Vart han än kom var det fullt med människor som ville träffa Jimmie. Skåne älskar Jimmie!

SD Skåne firade nationaldag i Svalöv!

Den 6 juni anordnade SD Svalöv och SD Skåne en omtyckt nationaldagsfirande i vackra Kågerödslund i Kågeröd. Många medlemmar, sympatisörer och andra dök upp för att fira denna högtidliga dag. EP-vals-toppkandidaten Patrik Jönsson höll tal och det fanns även hoppborg, Lucys foodtruck, ansiktsmålning, popcorn och livemusik med ett band från Svalövs kommun.

Patrik Jönsson EP-vals-turnerade i Skåne

Vår skånske EP-vals-toppkandidat Patrik Jönsson fortsatte fram till EP-valdagen att åka Skåne runt för att tala och träffa väljare. Den 8 juni hade även Patrik med sig en annan EP-vals-kandidat, Beatrice Timgren, med sig i Malmö.

SD blev största parti i skolvalet till EP!

Även om EP-resultatet inte var exakt vad vi hade hoppats på kan vi glädjas att SD blev största parti i skolvalet till EP på hela 24,48%! SD fick fina resultat i hela Skåne och framtiden ser ljus ut.

SD Skåne gjorde succé på Borgeby fältdagar

SD ställde upp för första gången på lantbruksmässan Borgeby fältdagar, och vilken succé det blev! Trots värmen hade SD en ständig anstormning av branschfolk och besökare som visade sitt stora stöd för SD. Diskussionerna var många och give-aways gick som smör. Det noterades tydligt att SD har ett enormt stöd bland svenska bönder och även ungdomar var en mycket stor grupp som kom för att prata. Vi tackar Borgeby fältdagar för ett fint arrangemang och vi ses där nästa år igen.

SD Skåne hade informativt möte med riks IT-avdelning

Anställda från SD Skåne hade den 13 juni möte med tjänstemän från riks IT-avdelning, för att få möjligheten att inkomma med synpunkter och inspel, kopplat till IT-frågorna. Det blev långa och informativa samtal om hemsidorna, medlemsansökan, Mina Sidor, medlemsregistret med mera. Distriktet lyfte bland annat de synpunkter som våra kommunföreningar har haft. Distriktet uppskattar att riks IT-avdelning tog detta till sig och det kommer att ske stora förbättringar framöver som gagnar kommunföreningarna.

SD Skånes kansli och butik har semesterstäng till 12 augusti

SD Skånes kansli och butik håller semester. Butiken kommer däremot att finnas ute på vissa marknader. Vid akut behov mejla skane@sd.se.

Uppmaning att göra utbildningarna på utbildningsplattformen på Mina Sidor

SD Skåne vill uppmana alla att göra utbildningarna på utbildningsplattformen på Mina Sidor. Där finns massor med intressanta och matnyttiga utbildningar för alla! Ni finner de inne på Mina Sidor och fliken “Utbildning”.

Använd SD Skånes studio!

SD Skåne vill uppmana alla kommunföreningar att från och med hösten börja använda SD Skånes studio. Där kan ni som kommunförening filma exempelvis intervjuer m.m. Missa inte denna chansen!

SD Skånes utbildningar kan bli hela partiets utbildningar

Under en längre tid har SD Skånes distriktsombudsman Daniel Engström arbetat med att spela in en del av SDs utbildningskatalog. Detta bland annat eftersom det har varit önskemål när Daniel har varit runt och utbildat. Nu har även riks tagit del av utbildningarna och riks är så imponerade av SD Skånes utbildningar att dessa även kan bli riks utbildningar. Tanken är att de ska komma på Mina Sidor någon gång under året. SD Skåne visar vägen!

Nytt kyrkoförbund startat!

SD har startat ett nytt kyrkoförbund. Vid partistyrelsemötet den 10 juni beslutades det att ett nytt kyrkoförbund skulle starta. Förbundet drar igång i augusti. Vill vill redan nu uppmana alla att så smått börja att fundera kring kandidatur till nästa års kyrkoval.

Är er kommunförening i behov av någon form av hjälp, stöd och råd?

Vi på distriktet vill gärna veta om ni kommunföreningar är i behov av någon form av hjälp, stöd och råd? Det kan vara precis allt från smått till stort, och kan gälla vad som helst i er kommunförening. Återkoppla gärna till skane@sd.se om ni som kommunförening känner detta behov.

Viktiga datum

Augusti

10/8 Ordförandeträff

Oktober