Daniel Engström (SD), gruppledare i Landskrona.

SD säger nej till bolagiserad omsorg

Styrande Treklövern (L,M,MP) vill att alla de omsorgstjänster som Landskrona Stad erbjuder ska bolagiseras. Sverigedemokraterna kan nu ge sitt besked i frågan: det blir ett nej från Sverigedemokraterna.

Omsorgstjänster så som hemvård, särskilda boenden och LSS finns i dagsläget i bolagiserad form i tre svenska kommer: Sollentuna, Höganäs och Bjuv. Sverigedemokraterna besökte tidigare i höstas en av dessa tre kommuner, Bjuv, för att ta del av deras erfarenheter och tankar kring en bolagisering. Studiebesöket tillsammans med en längre tids medlemsdialog och informationsinhämtning ligger till grund för fullmäktigegruppens beslut som fattades under ett gruppmöte på måndagskvällen.

- Vinsterna vare sig vi talar om de ekonomiska eller de kvalitetsmässiga är ytterst diffusa, det visar även den utredning som staden själv låtit göra, motiverar gruppledare Daniel Engström (SD) beslutet.

- Äldreomsorgen i Landskrona har varit eftersatt i många år, Treklövern blir inte bättre på att bedriva förändringsarbete för vare sig brukare, anställda eller anhöriga bara för att organisationsnumret blir ett annat eller för att förvaltningschefen byter titel till verkställande direktör, tvärtom är en större omorganisation det sista verksamheten behöver, utvecklar Daniel Engström (SD).

- Om det visar sig vara fullkomligt omöjligt att komma tillrätta med bristerna i äldreomsorgen i Landskrona inom ramen för den styrmodell som 287 av Sveriges 290 kommuner använder sig av är det snarare det politiska ledarskapet som behöver utvärderas, inte driftsformen, avslutar Daniel Engström (SD).

Kommunfullmäktige tar ställning till förslaget om bolagisering på måndag 27/11.

I ärendet hänvisas i förstahand till gruppledare Daniel Engström för ytterligare kommentarer på telefon 0708-58 44 89.

Erik Rantzow

Politisk sekreterare Landskrona 0705610501