SD Ängelholms budgetförslag 2024

SD Ängelholms budgetförslag 2024

Sverigedemokraternas budgetförslag för 2024 och plan 2025-2026 innehåller en rad effektiviseringar och satsningar inom alla kommunpolitiska områden. Vår riktlinje inför budget är alltid densamma: Att värna hög kvalitet i kommunens kärnverksamheter och att undvika onödiga kostnader för skattebetalarna.

Vi strävar också efter långsiktighet, vilket visas rent konkret i vårt budgetförslag genom att det innehåller ett något större minus gentemot minoritetsstyrets förslag för 2024, men ett något större plus vid samma jämförelse för det sista planåret 2026. Vi har också en något stramare investeringsbudget jämfört med minoritetsstyrets, vilket är viktigt icke minst eftersom kommunens upplåningsgrad är hög och allt som kan bidra till avkylning därför är välkommet.

• Inför kommande år inklusive planår lägger Sverigedemokraterna nu det mest omfattande budgetförslaget vi lagt hittills för Ängelholms kommun, vilket är ett resultat av goda idéer och förslag från våra kommunpolitiker och en lyhördhet för dessa. Jag är som gruppledare mycket nöjd med resultatet och vill passa på att tacka mina partikamrater för alla inspel och för ett gott samarbete kring budget, kommenterar gruppledare Patrik Ohlsson (SD).

Ett axplock ur våra effektiviseringar:

• Minskning av modersmål och studiehandledning på modersmål med 50%.
  • Avveckla ”En dator per elev” på lågstadiet.
  • Minskat utnyttjande av konsulter och externa tjänster.
  • Satsning på minskat bidragsfusk.

Ett axplock ur våra satsningar:

• Satsning på elever med behov av ökat språkstöd i svenska.
  • Införande av skolfrukost.
  • Extra anslag för lärarlöner.
  • Slopat införande av ”Framtidens mat”, d.v.s. bibehållen nylagad varm mat för äldre inom ordinärt boende.
  • Satsning på att personal inom äldrevården skall kunna kommunicera på god svenska.
  • Gratis halkskydd till äldre.
  • Sänkning av åldersgräns för seniorbiljett inom kollektivtrafiken från 75 till 70 år.
  • Återupprättande av träffpunktsverksamhet i Ausås.

Sverigedemokraterna föreslår oförändrad skattesats, men strävar på sikt efter att kunna sänka kommunalskatten, vilken ökat kraftigt över tid, för Ängelholms kommuninvånare.

Sverigedemokraternas budgetförslag i sin helhet kan läsas här: