Daniel Engström (SD), gruppledare i Landskrona.

Landskrona borde tillskriva regeringen: nej till undantag!

Sverigedemokraterna inkom på sammanträdet med kommunstyrelsen torsdag förra veckan med ett så kallat initiativärende. Partiet vill att kommunstyrelsen i Landskrona ska tillskriva regeringen i frågan kring hur en framtida informationsplikt för myndigheter som kommer i kontakt med den som befinner sig olovligen i landet ska utformas. Inga undantag från denna plikt bör förekomma menar Sverigedemokraterna.

I region Skåne har frågan nyligen väckt debatt då den borgerliga minoritetskoalition som styr regionen med stöd av Sverigedemokraterna valde att ställa sig bakom ett yttrande till regeringen, efter initiativ från Socialdemokraterna, som förordar just de undantag som Sverigedemokraterna menar inte är önskvärda. M-ledda region Skåne vill bland annat att det ska råda undantag från informationsplikten inom sjukvården. Sverigedemokraterna var det enda partiet i regionen som röstade emot skrivelsen och stod upp för det som överenskommits i Tidöavtalet.

Nu har alltså frågan, som är en del av Tidöavtalet, blivit aktuell i Landskronapolitiken. Liberalerna i Skånes ordförande tillika kommunstyrelsens ordförande Torkild Strandberg (L) och Moderaternas kommunalråd Torbjörn Brorsson (M) står nu inför faktum att ställa sig bakom intentionerna i regeringskollegornas överenskommelse med Sverigedemokraterna eller att följa regionens exempel.

- Den som befinner sig i landet illegalt ska hittas, att direkt pådyvla en sådan ny lagstiftning som en informationsplikt mellan myndigheter en rad undantag för än det ena än det andra är att underminera hela idén med informationsplikten, säger Daniel Engström (SD), gruppledare i Landskrona. I debatten har nämnts undantag både vad gäller sjukvård och kommunal verksamhet så som skola och socialtjänst.

Menar du att det till exempel borde råda informationsplikt inom akutsjukvården?

- Ja, vi menar att undantag inte är önskvärda överhuvudtaget, prioriterat är att den som befinner sig olovligen i landet ska hittas, förklarar Daniel Engström (SD).

Initiativärendet i sin helhet kan läsas via denna länk.

Erik Rantzow

Politisk sekreterare Landskrona 0705610501