Idag tilldelades Björn Söder Armeniens högsta civila utmärkelse

Idag tilldelades Björn Söder Armeniens högsta civila utmärkelse

Idag, vid en mottagning vid Armeniens ambassad i Sverige, mottog SD Kristianstads ordförande Björn Söder på måndagskvällen den prestigefyllda Mkhitar Gosh-medaljen från presidenten i Armenien. Det är den högsta utmärkelsen man kan få som civil i Armenien.

Björn Söder har under lång tid i sitt riksdagsarbete arbetat med frågor som rör Armenien. Han drev frågan om att ge den svenska missionären Alma Johansson en plats i riksdagens rum för goda gärningar, vilket hon nu också fått. Alma Johannson bevittnade folkmordet 1915 där främst armenier mördades av den ungturkiska rörelsen. Hon hjälpte armeniska flyktingar både under folkmordet och även därefter. Björn Söder har också drivit frågan om att Sveriges regering ska erkänna folkmordet, vilket riksdagen erkände redan 2010. Trots tidigare löften om erkännande från statsminister Stefan Löfven vägrar regeringen fortfarande att erkänna det. Han har också agerat för att få omvärlden att agera under Azerbajdzjans, med understöd av Turkiet, attack mot Nagorno-Karabach och Armenien i höstas. Under höstens krig då Azerbajdzjan, uppbackade av Turkiet anföll Armenien i syfte att försöka slutföra det man påbörjade 1915 engagerade sig Björn Söder i debatter och samtal för att få omvärlden att fördöma det som skedde.

För de sammanlagda insatserna tilldelas därför Björn Söder Mkhitar Gosh-medaljen, Armeniens högsta civila utmärkelse.

-Jag är djupt stolt och hedrad över satt ha fått denna utmärkelse – som förste svensk - från Armeniens president. Det jag gjort är bara att följa mitt hjärta och ta ställning för det som är rätt. Något som är mitt rättesnöre genom hela min poliska gärning. Armenien och det armeniska folket är våra vänner som vi är starkt allierade med, säger Björn Söder och fortsätter:

-Vi har mycket kvar att göra. T ex att regeringen lever upp till det riksdagen beslutat om genom att erkänna folkmordet 1915 men också att få in detta i läroplanen för landets skolor. Dessutom bör vi intensifiera samarbetet med Armenien på olika plan, dels genom myndigheterna inom ramen för Östliga partnerskapet, och dels genom parlamentet genom att stärka det interparlamentariska samarbetet. Jag ser med tillförsikt på hur dessa samarbeten kan stärkas och utvecklas, säger Björn Söder.