Folkomrösta om bostäder på Skeppsbron

Sverigedemokraterna i Landskrona presenterar idag partiets linje kring en framtida byggnation på Skeppsbron. Sverigedemokraterna kan meddela att partiet går till val på en kommunal folkomröstning.

Sverigedemokraterna meddelar också att partiet fullt ut kommer att rätta sig efter utslaget i en sådan folkomröstning.

- Vi vill att Landskronas invånare ska bestämma om det ska byggas eller inte. Förändring och utveckling är bra och det är också centrala delar i vår lokala politik, men samtidigt måste stora förändringar i stadsbilden ske med sans, förnuft och ett stort mått av folklig förankring, därför menar vi att det är helt givet att Landskronas invånare när denna specifika fråga kommer upp på dagordningen också får möjlighet att ta på egen hand ta ställning, säger Stefan Olsson (SD).

Sverigedemokraterna har bidragit till flera stora utvecklingsprojekt under de senaste mandatperioderna. Senast säkerställde partiets mandat i kommunfullmäktige att den stora satsningen på idrottsområdet i Karlslund kunde komma på plats. Däremot menar Stefan Olsson att det finns andra hänsyn att ta tillvara i frågan om uppförande av nya bostäder på just Skeppsbron.

- Dels för att det handlar om stadens hjärta, det som händer i centrum och som förändrar hela stadsbilden måste ske med bred folklig förankring. Men vi ser också de riskerna som en byggnation innebär för näringslivet, industrin, varvet och för hela hamnens verksamhet. Vi är oroliga för att staden på detta sättet bygger bort förutsättningarna för starka lokala arbetsplatser när bostäder tränger sig allt närmare inpå, därför menar vi att en sådan prioritering i slutändan måste få hamna i händerna på den det faktiskt berör: den enskilde landskronabon, förklarar Stefan Olsson (SD).

Sverigedemokraternas besked innebär att:

- En folkomröstning ska avgöra frågan om nya bostäder på Skeppsbron.

- Sverigedemokraterna binder sig till att följa utslaget i en sådan folkomröstning.

- Sverigedemokraterna fortsätter på sin linje att stå upp för förändring och utveckling men problematiserar frågan i förhållande till näringslivets förutsättningar att både finnas kvar och utvecklas.

För vidare kontakt:

Stefan Olsson, stefan.olsson@sd.se, 073-347 46 25