Jacqueline Jessen och Jens Leandersson

Ett enat fullmäktige i Klippan biföll samtliga SD:s tilläggsyrkanden till budget

Måndag den 26 juni sammanträdde kommunfullmäktige i Klippan, och beslut om budget fattades. SD Klippans två fullmäktigeledamöter röstade för oppositionens budget som därmed fick majoritet. Skälet är att oppositionens budget på flera sätt är ett mer ansvarsfullt alternativ med inslag av politiska visioner som i högre utsträckning kan ge livskvalitet till kommunens invånare, än styrets budgetförslag som mest hade karaktär av visionslös tjänstemannaskrivelse.

SD Klippan lade därtill ett antal tilläggsyrkanden till budget, och samtliga bifölls av ett enat fullmäktige. Innebörden av detta är att som ett komplement till oppositionens budget ska följande genomföras:

• Handlingsplanen mot mobbing i skolan ska utvärderas och det förebyggande arbetet mot mobbing ska uppgraderas.
  • Det ska tas fram ett handlingsprogram för hur skolan ska arbeta med barn som är ”hemmasittare” samt för hur samverkan med föräldrar och andra aktörer runt barnet ska fungera.
  • Antalet svartfåglar och bon ska begränsas i Klippan.
  • Det ska tas fram förslag till fler lättillgängliga korttidsparkeringar i centrum för att stärka attraktionskraften och tillgängligheten i Klippan centrum samt för att bidra till dess utveckling på både kort och lång sikt.
  • Det kommunala bostadsbolaget Treklövern har fått i uppdrag att nybyggnationer ska ske efter gammal stil, tidlös och klassisk fasad medan insidan är modern. Arkitekturen i Klippan ska vila på tradition och kunskapsarv om hur man bygger vackra hus.
  • Det ska tas fram en tidig planering för kvartersbebyggelse, täthet och även i några fall mer klassisk byggstil i centrala Klippan.
  • Kommunikationsstabens resurser ska minskas till förmån för kärnverksamheten.
  • Möjligheterna att överta huvudmannaskapet av Militärhistoriska museet i Ljungbyhed ska ses över.

Kommentar från Jacqueline Jessen, gruppledare:

- Vi har sett till att en budget som gör mer gott för fler i kommunen nu har bifallits och ska följas, och det är vi väldigt nöjda med. Därtill är vi väldigt glada över att samtliga våra bifallsyrkanden, som kommer att göra kommunen mer attraktiv att bo och verka i, bifölls.

För ytterligare information och för kommentarer:

Jacqueline Jessen, gruppledare

jacqueline.jessen@sd.se