Använd Socialstyrelsens språkstöd i Eslövs kommun

Använd Socialstyrelsens språkstöd i Eslövs kommun

Den 13 december 2021 avslogs Sverigedemokraternas motion om att införa språkkrav inom välfärden. En av anledningarna som angavs var att en plan för ett språktest som ska genomföras i samtliga rekryteringar till vård, skola och omsorg samt det administrativa arbetet som krävs för att genomföra detta inför varje anställning bedöms som tidskrävande, kostsamt och med osäker effekt. Effekten blir osäker då det kan finnas olika sätt att bedöma språkkunskaper.

Socialstyrelsen publicerade i februari skriften Språkförmåga i äldreomsorgen - Underlag för bedömning och utveckling. Denna skrift ger ett bra och utförligt stöd för vilken språklig nivå Socialstyrelsen anser behövas för att arbeta inom äldreomsorgen. Stödet har tagit fram och formulerats delvis med hjälp av GERS (Gemensam europeisk referensram för språk) och utgår från Socialstyrelsens kompetensmål för undersköterskor. I stödet anges den språkförmåga som behövs för att uppnå dessa mål.

Således finns det nu en strukturerad hjälp från Socialstyrelsen kring hur man bör bedöma språkkunskaper, och därmed faller styrets tidigare argument mot språkkrav.
Därför ställer nu Linus Walemo, andre vice ordförande i Vård- och omsorgsnämnden, frågan till Tony Hansson, ordförande i vård- och omsorgsnämnden, om detta underlag för bedömning av språknivå kommer användas inom äldreomsorgen.