Annika Mineur är ny ordförande för Sverigedemokraterna i Landskrona

Annika Mineur ny ordförande i Landskrona

Sverigedemokraterna i Landskrona samlades under lördagen för årsmöte på Hotell Öresund. De sedvanliga årsmötesförhandlingarna lockade ett fyrtiotal medlemmar.

En del förändringar blir det framöver. Åtminstone för det interna partiarbetet. Efter helgens årsmöte står det nämligen klart att Annika Mineur, på valberedningens förslag, tar över som ordförande efter Daniel Engström, som dock fortsätter att basa över partiets politiska arbete i rollen som gruppledare i både kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.

Den nya ordföranden har höga målsättningar för mandatperioden.

- Ett piggare Sverigedemokraterna, med fler medlemmar och nöjdare medlemmar som med stort självförtroende kan möta väljarna under mandatperioden och inför nästa val. Vi ska återta ställningen som en stark medlemsförening i Skåne och det kommer behövas inte minst eftersom vi har både EU-val och kyrkoval att genomföra innan det är dags att möta väljarna igen i kommunvalet 2026, säger Annika Mineur.

Daniel Engström som fortsätter i rollen som gruppledare och nu även tar över rollen som ny vice ordförande ser ljust på framtiden för föreningen.

- Tio mandat med förnyat förtroende som stadens tredje största parti, den yngsta tio topp listan i valet och inga svårigheter att rekrytera till politiska uppdrag talar för att vi har framtiden för oss i Landskrona, säger Daniel Engström som menar att målsättningen inför 2026 är tydlig: ta över eller ingå i styret.

Den nya styrelsen består av: Annika Mineur, Daniel Engström, Lisbeth Olsen, Fredrik Malm, Tina Söderberg, Carina Sthål Herrstedt och Stefan Pålsson.

Erik Rantzow

Politisk sekreterare Landskrona 0705610501