Studie: Bröstbevarande kirurgi ger 80% högre överlevnadsgrad än att ta bort hela bröstet vid bröstcancer

I en färsk studie från Karolinska Institutet tillsammans med statistiker från SDS Life Science framkommer det att bröstcancerpatienter visar högre överlevnadsgrad efter bröstbevarande operation i kombination med strålbehandling jämfört med efter komplett bröstborttagning. Studien bygger på en sexårig uppföljning av 48 986 individer och publicerades nyligen i den ansedda tidskriften JAMA Surgery.

Upp till 80 procent högre risk för död efter mastektomi

Forskarna har kunnat dra slutsatsen att oavsett ålder, tidpunkt för diagnos, bostadsregion, samsjuklighet, tumörens typ och allvarlighetsgrad, eventuell spridning till områdets lymfkörtlar och socioekonomiska förhållanden så är risken för död under uppföljningstiden nästan dubbelt så stor (1.8 gånger högre) bland patienterna som genomgick en mastektomi utan strålbehandling i jämförelse med patienterna som behandlades med en bröstbevarande operation följd av strålbehandling. Även bland patienterna där hela bröstet opererades bort med efterföljande strålbehandling observerade man en signifikant 24 procentig förhöjd risk för död.

- ”När vi skissade på studien var vi nog rätt övertygade om att den av andra beskrivna överlevnadseffekten borde bero på olika selektionsmekanismer som spelar roll när man väljer typ av kirurgisk metod, med eller utan strålbehandling, men som hittills inte tagits i beaktande. Resultaten var därför ganska oväntade.”, säger Jana De Boniface, överläkare vid Capio S:t Görans sjukhus och docent vid Karolinska Institutet.

Unika kvalitetsregister gör forskningen möjlig

Forskargruppen från Karolinska Institutet och SDS Life Science har med hjälp av nationella registerdata studerat tre behandlingsgrupper: kvinnor som behandlades med bröstbevarande kirurgi (där endast en del av bröstet togs bort) i kombination med strålbehandling och kvinnor som genomgick en mastektomi (där hela bröstet avlägsnades kirurgiskt) med respektive utan strålbehandling.

- ''Det är våra unikt detaljrika kvalitetsregister på populationsnivå i Sverige som gör det möjligt att justera våra analyser för så många viktiga bakomliggande faktorer. Annars hade det blivit svårare att bedriva denna oerhört viktiga forskning'', säger Robert Szulkin, ansvarig statistiker i projektet och anställd hos SDS Life Science.

Bröstbevarande kirurgi rätt väg att gå

Studien visar att bröstbevarande kirurgi är rätt väg att gå för många patienter. En del patienter kommer dock fortfarande behöva mastektomi, vilket kan bero på ärftlighetsfaktorer, egna preferenser eller tekniska skäl.

- ”Utvecklingen har gått mot mer och mer bröstbevarande kirurgi sedan flera år, av många olika anledningar. Men den aktuella studien kan vi bekräfta att det är rätt väg att gå och levererar ytterligare en stark anledning att rekommendera bröstbevarande kirurgi i de fall där detta är möjligt.”, avslutar Jana De Boniface

Klicka här för att komma till studien i Jama.