Evenemang: Läkemedelsutveckling - slump eller vetenskap?

Handlar läkemedelsutveckling om slump eller vetenskap? Det var temat för dagen när SDS Life Science och SDS MedteQ tillsammans med Medicon Village arrangerade halvdagsseminariet Drug Development – Serendipity or Science.

Evenemangets huvudtalare Johan Luthman, EVP & Head of R&D på Lundbeck, slog fast att även om läkemedelsutveckling innebär högt risktagande och avgörs till vissa delar av tur så kan utvecklare skapa förutsättningarna för att få turen på sin sida. Genom att göra rätt sak vid rätt tillfälle ökar produktiviteten och sannolikheten att lyckas. Man ska helst ha flera projekt i gång samtidigt för att ha möjlighet att lägga ner de projekt som inte fungerar. Publiken lämnades med ett illustrativt citat från Louise Pasteur: ‘’Chance favors only the prepared mind’’.

Johan Evenäs, vd på Red Glead, inledde sitt föredrag med en humoristiskt och träffsäker analogi till Tour de France. Analogin som illustrativt förklarade Johans huvudbudskap, handlade om att en tävlingscyklist/ett utvecklingsprojekt/läkemedelskandidat inte behöver vinna alla (om ens några) etapper för att vinna i det långa loppet.

Ulrika Axelsson, Smile Incubator, presenterade vad små bolag behöver tänka på för att skapa de bästa förutsättningarna för att lyckas med sina läkemedelsprojekt. Som inkubator är Smile en viktig aktör för att förbereda nya bolag inför framtiden genom att till exempel underlätta för bolag att förstå sin kundgrupp eller skapa en affärsplan/affärsmodell.

Göran Forsberg, vd för Cantargia, berättade om den inspirerande resa företaget gjort från att vara ett litet bolag till att vara ett life sciencebolag att räkna med. Genom smarta och strategiska beslut har intresset för Cantargia ökat monumentalt sedan Göran tillträdde 2015.

Avslutade dagen gjorde Anna-Karin Alm, vd för SDS MedteQ. Sakligt kommunicerade Anna-Karin sitt huvudbudskap: när man arbetar med läkemedel glömmer man ofta bort att det faktiskt är en kombinationsprodukt (läkemedel/medicinteknik) som man egentligen har i händerna. Följden blir att det finns ytterligare en mängd regelverk som utvecklare måste ta hänsyn till.

• medicinteknik
  • evenemang