Supertalangen Martin Björgell är alltid redo

Martin Björgell, 23 år, skönsjungande scoutledare och ekonomistudent med stort engagemang och smittande energi har tilldelats plats nummer 31 i Veckans Affärers prestigefulla rankning över 2010 års supertalanger.

Juryns motivering:

En person med stort engagemang för scoutrörelsen och för mångfald och integration. Under 2010 var han finalist i såväl årets ekonomistudent som månadens lundabo. Har flera förtroendeposter inom scoutrörelsen och diverse projekt på skolor.

Martin Björgell från Malmö är en kille med många talanger. Han har under många år varit en viktig förebild för barn och unga i Scouterna. Martin blev ledare i Bunkeflo scoutkår när han var 15 år gammal. Året efter fick han förtroendet att sitta i föreningens styrelse och sedan tre år tillbaka är han dess ordförande. År 2008 blev Martin också invald i Scouternas riksorganisations styrelse där han har jobbat för att modernisera och utveckla Scouternas verksamhet med särskilt fokus på mångfalds- och jämställdhetsfrågor.

- Scouterna har varit en fantastisk arena för mig att vara och utvecklas i, säger Martin. Jag fick tidigt stora möjligheter att påverka i viktiga frågor och växa med ansvaret som följde.

Ledarskaps- och värderingsfrågor ligger Martin varmt om hjärtat. År 2008 tilldelades han Folkspels pris Årets unga ledare på Eldsjälsgalan och ikväll blev han utsedd till Supertalang 2010. Förra året toppades listan av Daniel Ek som är grundare av musiktjänsten Spotify.

- Talanger från ideell sektor lyfts sällan upp när det kommer till den här typen av rankningar och tävlingar, därför är det extra roligt att Martin har fått den här utmärkelsen, säger Scouternas generalsekreterare Maria Graner. Martin gör ett fantastiskt arbete för Scouterna på många plan. Han har ett genuint engagemang och en enorm drivkraft som jag verkligen beundrar. Han är en supertalang helt enkelt!

Martin studerar ekonomi vid Lunds universitet på kandidatnivå med inriktning Organisation och ledarskap och Strategi och styrsystem. 2010 gick han till final i KPMGs tävling Årets ekonomistudent.

Martin har också hunnit med att vinna tv-programmet Körslaget med Team Ola, 2009.