Scouternas folkhögskola möter bakslag med nysatsningar

Folkbildningsrådet återtar statsbidrag på närmare 3 miljoner kronor från Scouternas folkhögskola och sänker skolans statsbidrag permanent. Skolans rektor Gustav Öhrn anser att Folkbildningsrådets process varit godtycklig och långt ifrån rättssäker. Trots bakslaget satsar Scouternas folkhögskola för framtiden med bland annat en ny allmän kurs och förstärkning av skolledningen.

Folkbildningsrådets styrelse fattade den 10 december 2014 beslut om att underkänna två kurser som Scouternas folkhögskola anordnat under 2012 och 2013. Därmed återtas statsbidrag från de två åren och sänks även permanent från 2014 och framåt. Scouternas folkhögskola har trots upprepade påstötningar inte fått grunden till underkännandet förklarat tydligt och har dessutom allvarliga anmärkningar på hur processen gått till.

– Jag ser oerhört allvarligt på att beslut som Folkbildningsrådet fattar i myndighets ställe tas efter en så godtycklig och intransparent process som inte heller kan överklagas. Det är inte rättssäkert, säger Gustav Öhrn rektor för Scouternas folkhögskola. Folkbildningsrådets beslut gör mig bara än mer motiverad att fortsätta utveckla skolan och folkbildningen. Folkbildningen måste våga utvecklas och bland annat därför behövs Scouternas folkhögskola, fortsätter Gustav Öhrn.

Scouternas folkhögskola kommer dock att satsa för framtiden med bland annat en ny allmän kurs och personalförstärkningar. Den nya allmänna kursen startar till höstterminen 2015 och kommer ersätta den kurs som Scouternas folkhögskola anordnat i samverkan med Fryshuset.

– Den nya kursen ger folkhögskolan möjlighet att på egen hand utveckla och profilera undervisningen och samtidigt fortsätta arbeta med samma målgrupp som i samverkan med Fryshuset, säger Katarina Hedberg, generalsekreterare för Scouterna och ordförande i styrelsen för Scouternas folkhögskola.

Scouternas folkhögskola förstärker även skolledningen med Cecilia Ahlström som börjar som biträdande rektor och kursansvarig för allmän kurs i början av 2015. Cecilia kommer närmast från Rodengymnasiet i Norrtälje där hon undervisat i bland annat engelska. Cecilias erfarenheter från Österlens folkhögskola på 90-talet blir också en tillgång liksom hennes gedigna ledarerfarenhet från scoutrörelsen.

– Det känns jättespännande att skapa en ny modern folkhögskolekurs som bygger på de utmaningar som livslångt lärande under 21a århundradet innebär, säger Cecilia Ahlström. Cecilia kommer tillsammans med Gustav och övrig personal arbeta intensivt under våren för att utforma den nya utbildningen.

För mer information, kontakta Gustav Öhrn gustav.ohrn@scouterna.se eller Katarina Hedberg katarina.hedberg@scouterna.se.

Scouterna gör unga redo för livet! Att vara scout är att uppleva äventyr tillsammans med andra i Sverige och världen. Du lär genom att göra och du växer genom utmaningar. Du får utveckla och leda dig själv och andra. I Scouterna får alla vara med och vi är schyssta kompisar.

Theo Hammar

Presskontakt Kommunikationschef 0707330510