Hannah Bauer företräder 10 miljoner flickscouter i FN:s Kvinnokommission

Hannah Bauer företräder 10 miljoner flickscouter i FN:s Kvinnokommission

Den 10-21 mars samlas FN:s medlemsländer för Kvinnokommissionen i New York. Mitt i smeten kommer vi att hitta Malmöbon Hannah Bauer. Hon är en del av den internationella delegationen som representerar de 10 miljoner flickor och kvinnor i världen som tillhör WAGGGS – World Association of Girl Guides and Girl Scouts. Deras gemensamma mål är att visa vikten av ett jämställt samhälle där alla har rätt till utbildning och ett liv fritt från våld och övergrepp.

På Kvinnokommissionen i New York förhandlar WAGGGS tillsammans med medlemsländerna och andra ideella organisationer om en framtidsorienterad jämställdhetspolicy.

– Att vara rösten för de 10 miljoner som vi stöttar är en otrolig känsla. För mig som aktivt jobbar med jämställdhetsfrågor inom Scouterna och UN Women Sverige är det en stor ära och ett stort ansvar att delta i förhandlingarna, säger Hannah Bauer.

Under många år har Hanna Bauer varit aktiv inom Scouterna nationellt och internationellt, senast inom projektet Trygga möten. Hon har dessutom varit ledare för den svenska kontingenten på en resa genom USA och Kanada på temat urfolk och mänskliga rättigheter och hon besökte FN redan då.

– Jag drivs av att kunna inspirera andra unga människor till att påverka den värld de lever i, vilket nu ska ske i New York, säger Hannah.

År 2000 beslutade FN om 8 mål som skulle vara mätbara och uppnås till 2015. Temat för kommissionen i år är därför en uppföljning av millenniemålen.

– Vissa mål har vi lyckats med. Andra mål, som till exempel mödradödligheten som skulle minska, är vi långt ifrån att uppnå. Dock har det visat sig vara bra att jobba mot konkreta mål och redan nu är arbetet igång för att titta framåt. Vilka områden ska vi satsa på efter 2015, den så kallade post-2015-agendan? Det ska vi nu förhandla om utifrån ett jämställdhetsperspektiv, berättar Hannah.

Sedan 2008 har WAGGGS aktivt arbetat för att nå milleniemålen genom politisk påverkan och utbildningssatsningar i 145 länder i världen.

– Vårt globala samarbete ger oss en unik position för att visa på framgångar och utmaningar för flickor och unga kvinnor i relation till milleniemålen. Delegationen består av kvinnor från hela världen och tillsammans ska vi visa vikten av ett jämställt samhälle, där alla har rätt till utbildning, ett liv fritt från våld och övergrepp och helt enkelt möjligheten att växa upp till sin fulla potential, förklarar Hanna Bauer.

På hemmaplan är Hannah aktiv bland annat inom Scouternas projekt Trygga möten som syftar till att skapa ett föreningsliv fritt från övergrepp och kränkningar. Hon är också styrelsesuppleant inom UN Women Sverige, som verkar för att kvinnokonventionen följs i Sverige och är initiativtagarna för Nordiskt Forum i Malmö 2014. Mer om Hannahs engagemang och drivkrafter går att läsa reportageboken "Göra skillnad" som ges ut i maj inom ramen för Scouternas projekt Amahoro Amani.

För mer information, kontakta Hannah Bauer hannah.bauer@scouterna.se eller telefon 072 2042160 eller kontakta Scouternas kommunikationschef Caroline Thunved  caroline.thunved@scouterna.se eller telefon 070 248 74 00.