Michael Trotter och Kristina Fagher, SCIF:s unga forskarpristagare

"Unga forskartalanger hyllas: SCIF belönar framstående insatser inom idrottsvetenskap"

Stockholm, 12 december 2023 – Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande (SCIF) hyllar två unga forskartalanger för deras betydande bidrag inom idrottsvetenskap. Kristina Fagher från Lunds universitet och Michael Trotter från Umeå universitet har belönats för sin framstående forskning och engagemang.

Kristina Fagher, som disputerade 2019 och sedan dess har arbetat i forskargruppen Rehabiliteringsmedicin vid Lunds universitet, har imponerat med sin nationella och internationella forskning om idrottares hälsa, med särskilt fokus på parasport. Bland annat genomförs en pågående femårig prospektiv studie där man följer paraidrottares hälsa. Vidare är Fagher involverad i projekt som utvärderar hälsa inom konståkning, elitidrottares mentala hälsa, hjärnskakning inom parasport, fysiska krav inom tennis samt idrottares upplevelser av anti-dopingarbete.

Syftet med Faghers forskning är att öka kunskapen kring idrottsskador/sjukdomar hos elitaktiva paraidrottare för att främja prevention och prestation inom parasport.

Michael Trotter från Umeå universitet har blivit uppmärksammad för sin banbrytande forskning inom idrottspsykologi. Han har undersökt de fysiska och psykologiska determinanterna för framgång inom e-sport och hur ungdomars deltagande påverkar deras fysiska och psykiska utveckling. Han är en av de första forskarna som fastställt kopplingen mellan hälsosamma livsstilsval och ökad prestation inom e-sport.
Michael har bedrivit sin forskning i nära samarbete med akademiker i Asien, Europa och Oceanien under hela sin forskarresa.

- Vi är stolta över att kunna belöna Kristina Fagher och Michael Trotter för deras enastående insatser inom idrottsvetenskapen. Deras forskning har inte bara bidragit till kunskapsutvecklingen inom sina respektive områden nationellt och internationellt, utan också till att främja en hälsosam och framgångsrik idrottskultur, säger Per Nilsson, ordförande i SCIF:s forskningskommitté.

SCIF strävar bl.a. efter att uppmuntra och stödja unga forskare som är engagerade i att främja idrottens betydelse. Genom att erkänna och belöna deras arbete hoppas SCIF att inspirera fler unga forskare att fortsätta utforska och främja idrottens roll i samhället.

För mer information om SCIF och deras arbete, vänligen besök www.scif.se .

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.