Representanter för Årets Idrottsförbund - Volleyboll

SCIF utser Svensk Volley till Årets Idrottsförbund

Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande, SCIF, Sveriges äldsta riksorganisation för idrott och arrangör av blandat annat OS i Stockholm 1912, har för 55 gången utsett Årets Idrottsförbund i Sverige.

I år föll valet på Svenska Volleybollförbundet, som får 500 000 kronor i belöning.

- Vi är glada och stolta över att på olika sätt kunna bidra till svensk idrott. Prischecken till Årets Förbund är en del i detta, men vi satsar viktiga pengar inom forskning, stöd till idrottshistoriska verksamheter, ledarskap ,bredd och ungdomsaktiviteter, säger föreningens ordförande Rajne Söderberg.

Svenska Volleybollförbundet får utmärkelsen för andra gången. Förra gången var 1986. Priset delas ut vid ett volleybollevent i början av 2024.

Motiveringen till Volleybollförbundet lyder:
"För starka och innovativa internationella framgångar i en global sport, som skickligt omvandlats till en bred förenings- och ungdomsutveckling på hemmaplan"

- Enormt stort! Inom volleyrörelsen har vi känt av ett härligt drag under en längre tid. Att vi nu får det här priset blir en bekräftelse på att man även utanför rörelsen ser, hör och känner vår starka utveckling. Den sker på bred front och på olika nivåer tack vare de internationella framgångar våra stjärnor har, samtidigt som det är ett resultat av det fantastiska arbete som våra föreningar och alla volleyengagerade lägger ner varje dag. Alla är de grymma ambassadörer för oss och för världens bästa idrott. Vi är otroligt glada över utmärkelsen; den ger ytterligare energi och självförtroende till förbundets fortsatta arbete säger förbundets ordförande, Annika Sjöberg.

Generalsekreterare Simon Dahl fortsätter:
    - Fantastiskt roligt med den här utmärkelsen! Stort tack till SCIF för det hedrande priset som Årets idrottsförbund. Det här skulle inte vara möjligt utan våra fantastiska föreningar, spelare, tränare, ledare, domare, föräldrar och alla andra som lägger ner tid och engagemang på massa olika sätt. Jag hoppas verkligen att alla inom svensk volleyboll känner sig delaktiga i både det här priset och den positiva utvecklingen vi ser i stort!

Kontakt Svensk Volley: Simon Dahl 0766 37 67 81

En anrik förening bildad 1897 och fortfarande mycket aktiv kring idrottshistoria, främjande av dagens idrott, idrottsforskning samt idrottens framtid.