Pressmeddelande -

SCIF:s pris för ”Idrottslig kulturgestaltning” till författaren och journalisten Olof Lundh

Sveriges Centralförening för Idrottens främjandes (SCIF) pris för ”Idrottslig kulturgestaltning” ska delas ut till en ”skribent, författare, filmare eller annan konstnär som beskrivit idrotten på ett annorlunda sätt än vi vanligen möter den i medierna”.

Prissumman är på 50 000 kronor.

2022 års pris för ”Idrottslig kulturgestaltning” tilldelas debattören, krönikören, författaren och sportjournalisten Olof Lundh, för hans sätt att bevaka och belysa skeenden inom både den nationella och internationella fotbollen. Olof Lundh rapporterar, debatterar och provocerar på ett modigt och unikt sätt, hela tiden med läsarnas, tittarnas och - i förlängningen - fotbollens bästa i främsta rummet. Lundh är just nu aktuell med boken ”Templet i öknen”, där han pedagogiskt och initierat redogör för hur Qatar, ett land helt utan fotbollstradition, blev värdland för fotbolls-VM 2022. När det gäller att ”beskriva idrotten på ett annorlunda sätt än vi vanligen möter den i medierna” är Lundh en förebild, och SCIF är därför mycket glad över att få tilldela Olof Lundh årets utmärkelse för “Idrottslig kulturgestaltning”.

Olof Lundh är för närvarande i Qatar för att bevaka fotbolls-VM på uppdrag av TV4. Han kommenterar priset på följande sätt:

Jag är hedrad att uppmärksammas på det viset och få ett pris för något så fint som en idrottslig kulturgestaltning. För mig är sportjournalistik något viktigt och tyvärr inte alltid välkomnat av idrotten. Därför blir jag extra glad och stolt över detta pris.

SCIF bildades 1897, arrangerade de olympiska spelen i Stockholm 1912 och var tillika byggherre av Olympiastadion. Mellan åren 1901 till 1926 anordnade SCIF Nordiska spelen, sju vinterspel av olympiskt format. Sedan 1906 delas årligen Idrottsskölden ut till gymnasister. 1908 påbörjade föreningen utgivning av en årsbok, Blå Boken, som fortfarande utkommer varje år. Även forskare inom idrottsvetenskap belönas och Prinsens Plakett utdelas till förtjänta idrottsledare. SCIF:s Stora Pris, Årets idrottsförbund, instiftades 1967. Priset för ”Idrottslig kulturgestaltning” instiftades 2021.

Kategorier

En anrik förening bildad 1897 och fortfarande är mycket aktiv kring idrottshistoria, främjande av idrott idag, forskning inom idrott samt idrottens framtid.

Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande

En anrik förening bildad 1897, genomförde OS 1912 i Stockholm och är fortfarande mycket aktiv kring idrottshistoria, främjande av dagens idrott, idrottsforskning samt idrottens framtid.

SCIF

Klocktornet, Stockholms Stadion