David Åhman och Jonatan Hellvig, blev hyllade vid hemkomsten till Sverige. Foto: Simon Hastegård / BILDBYRÅN

Guld, silver och brons till Idrottssköldsmottagare

Idrottsskölden delas sedan 1906 av SCIF ut till idrottande avgångselever på gymnasiet. Totalt har det nästan 13 000 avgångselever tagit emot stipendiet sedan starten. Förhoppningen är att många av dem fortsätter idrotta i någon form och många blir dessutom ledare, kanske tack vare Idrottsskölden? I en del fall blir det t.o.m. OS-deltagande.

Bland tidigare OS-guldmedaljörer som fått priset finns Stefan Holm, Frida Karlsson, Nils van der Poel, Peter Forsberg och Ulrika Knape.

I den fantastiska miljö man skapat i Paris på många historiska arenor medverkade naturligtvis ett antal av SCIF`s Idrottssköldsmottagare. Vi har räknat ut att det var cirka 35 stycken.
De finns i idrotterna bordtennis, boxning, brottning, cykel, friidrott, handboll, kanot, ridsport, segling, simsport och volleyboll.

Det slutade med totalt fyra medaljer för fem Idrottssköldsmottagare:
Guld
till beachvolleyparet - David Åhman och Jonathan Hellvig, Umeå Elitidrottsgymnasium 2021 respektive Ållebergsgymnasiet, Falköping 2020,
Silver till seglaren, Vilma Bobeck - Platengymnasiet, Motala 2017.
Brons
till Jenny Rissveds i mountainbike - Hagströmska Idrottsgymnasiet i Falun 2013