Volontärer främjar drogfri livsstil vid det årliga Xtrail Lavaux-loppet i Lausanne

Laussane, Schweiz - 13 Juni 2024

Säg nej till droger, ja till livet, Schweiz, främjar en drogfri, aktiv och hälsosam livsstil genom att föregå med gott exempel

Volontärer från föreningen Dites Non à la Drogue, Oui à la Vie (Säg nej till droger, ja till livet) kombinerade sin kärlek till sport med ett engagemang för att hjälpa till och deltog i maj i Xtrail Lavaux-loppen på 5, 10 och 20 km. Loppen organiseras och produceras av Jeune Chambre, den lokala Juniorhandelskammaren, för att ge människor möjlighet att springa för en god sak och samtidigt marknadsföra regionen. Det finns lopp för alla åldrar och förmågor. Löpare springer genom de slingrande stigarna i lokala terrasserade vingårdar med utsikt över Genèvesjön. Denna avdelning av Säg nej till droger, ja till livet är en underavdelning till Sanningen om droger som stöds av Scientology-kyrkan i Lausanne.

Säg nej till droger, ja till livet-löpare kommer i rätt sinnesstämning inför Xtrail Lavaux-loppet.
Säg nej till droger, ja till livet-volontärer i sina karakteristiska tealfärgade T-shirts vid startlinjen för loppet.

Säg nej till droger, ja till livet-volontärer är en välbekant syn vid detta och andra lokala lopp. De bär sina karakteristiska tealfärgade T-shirts och utgör ett levande exempel på fördelarna med ett aktivt, drogfritt liv.

Volontärerna är särskilt oroade över landets växande problem med crack-kokain.

"Sedan 2022 har Schweiz upplevt en översvämning av koncentrerad och billig kokain", enligt Addiction Switzerland's biträdande direktör. "En del av denna produkt säljs som crack. Människor kan ses öppet ta droger i flera kantoner. Genève är hårdast drabbat."

Stiftelsen för en Drogfri världs broschyr Sanningen om kokain beskriver drogen som "en av de farligaste drogerna som människan känner till", eftersom "när en person väl har börjat ta drogen har det visat sig vara nästan omöjligt att bli fri från dess grepp fysiskt och mentalt."

När ungdomar känner till sanningen om droger är det mycket mindre sannolikt att de experimenterar med dessa farliga ämnen.

Scientology-kyrkor och scientologister stöder Stiftelsen för en Drogfri värld, vars material tillhandahålls kostnadsfritt till skolor, medborgargrupper, regeringar, brottsbekämpande myndigheter samt individer och institutioner i den privata sektorn. Programmet Sanningen om droger är inspirerat av Scientologys grundare L. Ron Hubbards forskning, där han fann att "det enskilt mest destruktiva elementet i vår nuvarande kultur är droger".

Om du vill veta mer kan du gå den kostnadsfria kursen om droger på webbplatsen för Stiftelsen för en Drogfri värld, titta på public service-meddelandena om Drogfri värld och dokumentären Sanningen om droger - riktiga människor, riktiga historierScientology Network, samt avsnitt av Voices for Humanity för att se programmet i aktion. Scientology Network finns tillgängligt på DIRECTV Channel 320, DIRECTV STREAM, AT&T U-verse och streams på Scientology.tv, på mobilappar och via plattformarna Roku, Amazon Fire och Apple TV.

För mer information eller för att engagera dig, besök webbplatsen Drogfri värld eller kontakta närmaste Scientology-kyrka.

Scientology-religionen grundades av författaren och filosofen L. Ron Hubbard. Den första Scientology-kyrkan bildades i Los Angeles 1954 och religionen har expanderat till mer än 11 000 kyrkor, missioner och anslutna grupper, med miljontals medlemmar i 167 länder.