Scientology, som i allt högre grad erkänns som en religion över hela världen, firar 60 år i Danmark

Scientology-kyrkan i Danmark firade sitt 60-årsjubileum med ett livligt evenemang i Köpenhamn, där framstående talare deltog, såsom en respekterad religionsforskare, en passionerad människorättsförespråkare och svärdottern till kyrkans första danska pionjär. Festligheterna omfattade uppträdanden, tankeväckande tal, utsökta godsaker och en särskild rundtur i kyrkans historiska lokaler.

Köpenhamn, Danmark, 21 maj 2024 - Det var den 1 april 1964 som den allra första Scientology-kyrkan registrerades i Danmark. Dagen firades med ett Öppet hus-jubileum i Scientology-kyrkan Danmarks lokaler, som ligger mitt på Köpenhamns äldsta torg. Bland talarna som firade dagen fanns en känd religionsforskare, en människorättskämpe och svärdottern till den man som först förde Scientology till Danmark 1964.

60-årsjubileet firades med ett öppet hus där dignitärer, vänner, grannar, yrkesverksamma, medlemmar i kyrkan och förbipasserande deltog och fick uppleva både upplysande tal och upplyftande liveunderhållning.

Den förste talaren, religionsforskaren, adjungerade professorn Tim Jensen, uttryckte sin tacksamhet över att ha haft möjlighet att följa Scientology-kyrkan genom åren. Han sade så här:

"Som religionsforskare är det intressant att kunna följa utvecklingen och etableringen av en ny religion som Scientology. I mitt vetenskapliga arbete med jämförande religionshistoria har jag tittat på både Scientology och andra minoritetsreligioner i förhållande till den danska majoritetens religion och de dominerande uppfattningarna om vad som är "rätt" eller "fel" när det gäller religion.

Det är min förhoppning att detta arbete banar väg för människor att fundera mer på om deras kulturellt bestämda syn på religion är den enda rätta och möjliga. Att religion kanske kan existera på andra sätt och att människor som scientologister kanske kan vara helt okej även om deras religion kan verka "främmande" och "annorlunda". Jag vill tacka er för den extrema öppenhet och vänlighet som jag har mötts av i Kyrkan."

Nästa talare var den mångårige människorättsförsvararen och författaren Bashy Quraishy. Efter att ha berättat anekdoter om hur han kom i kontakt med Scientology-kyrkan för mer än 30 år sedan, fortsatte han med att säga:

"Även om jag inte i detalj känner till vad Scientology-kyrkan står för, har jag en ganska god uppfattning om det arbete ni bedriver.

Högst upp på listan står att lyfta en individs själ och på så sätt göra den personen inte bara till en lycklig och nöjd människa utan också till en värdefull bidragsgivare som sprider vänlighet, frihet och hopp i samhället och världen i stort. För mig är detta Scientology-kyrkans största bedrift och fortsättningen på arvet från L. Ron Hubbards livslånga arbete."

Innan gästerna kunde njuta av mer liveunderhållning, läckra förfriskningar och fick möjlighet att besöka den estetiskt renoverade fastigheten i Köpenhamns medelåldersstad, som sedan 7 år tillbaka är hemvist för Scientology-kyrkan i Danmark, var det ytterligare två sista talare.

Den första var Kirsten Jørck, svärdotter till Knud Jørck, den man som först förde scientology till Danmark 1964. Hon berättade hur han hade besökt grundaren av religionen Scientology, L. Ron Hubbards hem i södra England i början av 1960-talet. Efter att ha läst några av böckerna om ämnet blev han så entusiastisk att han fyllde sin bil med böcker och tog med dem tillbaka till Danmark till sina vänner.

Kirsten Jørck fortsatte:

"Jag minns det första Scientology-centret i en förort till Köpenhamn, där det hölls en föreläsning varje onsdag. Folk köade framför huset en timme innan föreläsningen började och kön sträckte sig hela vägen ner till gatan. Och när rummet var fullt stängdes dörren helt enkelt och folk uppmanades att komma tillbaka nästa onsdag."

Beskrivningen var så pittoresk att den fick alla att skratta. Hon fortsatte med att berätta om hur hon och hennes man, Peter Jørck, blev chefer i den danska Scientology-kyrkan, en position som de hade i många år efter att ha genomgått en fullständig utbildning som Church Executives direkt under L. Ron Hubbards överinseende.

I slutet presenterade Kirsten Jørck sin son, Mikkel Jørck, som nu är verkställande direktör i den danska Scientology-kyrkan och som kunde berätta hur han själv just genomgått en ännu mer fullständig utbildning för kyrkoledare tillsammans med ett helt team från den danska kyrkan, som utvecklats av L. Ron Hubbard. I sitt tal till publiken underströk han:

"Denna kyrka har aldrig haft ett mer kompetent team vid rodret och vi är mycket glada över att nu kunna presentera alla Scientologys verktyg för våra församlingsmedlemmar, våra grannar och samhället i stort."

Förutom den danska kyrkan är Köpenhamn också hemvist för Scientology-kyrkan Europa, som först etablerades i Danmark 1968. Hit kommer församlingsmedlemmar från hela Europa för att delta i de mer avancerade religiösa Scientology-tjänster som tillhandahålls i denna speciella Scientology-kyrka.

Vidare grundades förlaget New Era Publications ApS också i Köpenhamn 1968 och ligger nu i en förort till Köpenhamn, där det finns ett av de två förlagen i världen som är unikt etablerat för att endast presentera verk av en författare, L. Ron Hubbard.

Scientologys erkännande som religion, men också för dess positiva inverkan på civila och humanitära ändamål, har inte slutat öka, särskilt sedan skapandet av ideala Kyrkor runt om i världen och de skräddarsydda programmen med laserprecision om drogförebyggande, utbildning i mänskliga rättigheter, utbildning, moraliska värden och religionsfrihet över hela världen.