Europaparlamentet, Faith and Freedom Summit III, april 2024

Samarbetet mellan olika trosuppfattningar i fokus på toppmöte

Bryssel, Belgien, 23 april 2024 - Vid en interreligiös sammankomst nyligen i Europaparlamentet, Faith and Freedom Summit III, intog företrädare för Scientology-kyrkan scenen för att lyfta fram sina olika humanitära program och uttrycka sina erfarenheter av att samarbeta med andra religiösa grupper för att hjälpa samhällen i Europa och världen. Evenemanget, som modererades av Ivan Arjona-Pelado, president för Scientology-kyrkans europeiska kontor för offentliga angelägenheter och mänskliga rättigheter, gav en plattform för olika trostraditioner som kristna, muslimer, hinduer, sikher, frimurare och andra, för att visa upp hur de positivt bidrar till samhället genom välgörenhetsinsatser och går förbi konflikter och kontroverser.

Arjona, som var moderator för evenemanget, var den första som intog scenen och satte tonen genom att betona att toppmötets mål var att gå förbi religiösa konflikter och istället fokusera på hur olika trosuppfattningar bidrar positivt till samhället genom goda gärningar.

Bland arrangörerna och talarna fanns fyra scientologister - Olivia McDuff, Ettore Botter, Ivan Arjona-Pelado och Eric Roux - som delade med sig av sina insikter om Scientologys bibliska värderingar om att hjälpa andra och deras kyrkas sponsrade initiativ, alltid inspirerade av Scientologys grundare L. Ron Hubbards läror.

Olivia McDuff, som övervakar public affairs för Scientology-kyrkan internationellt, betonade betydelsen av att religioner går samman för att stödja humanitära insatser. "Genom min erfarenhet har jag sett det otroliga arbete som utförs av grupper och trosbaserade organisationer. En berättelse som ofta går obemärkt förbi", påpekade McDuff. "Det är viktigt att vi förstärker denna berättelse och flyttar vårt fokus till den."

Hon nämnde initiativ som stöds av Scientology, såsom Foundation for a Drug Free World, Youth for Human Rights, frivilligpastorsteam för katastrofinsatser och utbildningsprogram om moral. McDuff visade sig villig att arbeta tillsammans och sade: "Vi är mycket glada och jag uppmuntrar er att fortsätta med det arbete ni gör. Vi är glada över att samarbeta med er."

Ettore Botter, ansvarig för Kyrkans humanitära kampanjer i Padua, Italien, delade med sig av gripande berättelser och videor som dokumenterade Scientologys volontärers omfattande hjälparbete efter naturkatastrofer i Europa, inklusive jordbävningar i Kroatien och Turkiet och översvämningar i Italien.

Deras insatser omfattade saneringsoperationer, leverans av viktiga förnödenheter som mat och lakan, och desinficering av gudstjänstlokaler med hjälp av Scientologys saneringsprotokoll. Botter betonade volontärernas engagemang för att tjäna drabbade samhällen tills arbetet var slutfört, ibland i över ett år. "Att arbeta tillsammans med volontärer från olika organisationer skapar en otrolig kamratskap. Jag hoppas att vi kan ha ett närmare samarbete vid framtida katastrofer, inte bara i Italien utan även i länder som Kroatien och Ukraina som vi har hjälpt till med. Det är så givande att samarbeta med andra som delar samma drivande syfte, att lära känna varandra och få förtroende för att vi är enade i att hjälpa de behövande", säger Botter och understryker deras engagemang oavsett religiös tillhörighet.

Eric Roux, vice president för Scientology-kyrkans europeiska kontor för offentliga angelägenheter och mänskliga rättigheter, tillika ordförande för EU Brussels FoRB, Freedom of Religion or Belief, Round Table, puffade för United Religions Initiative (URI) - ett interreligiöst samarbetsnätverk med över 1 000 grupper från olika religioner som arbetar tillsammans för utvalda ändamål som katastrofhjälp eller utbildning i värderingar.

"Var och en av er har sagt att ni arbetar med andra och vill arbeta mer tillsammans i det ni gör", sade Roux. "URI är exakt den typen av organisation ... Jag tror att samarbete kan förstärka mycket av det som var och en av oss gör bra."

Scientologisternas tal visade på deras kyrkas fokus på att lyfta samhällen globalt genom humanitärt bistånd, katastrofhjälp, program för social förbättring och en vilja att samarbeta över religionsgränserna.

Som evenemangets debattörer klargjorde är främjandet av interreligiöst samarbete kring välgörenhetsinitiativ fortfarande en viktig strävan för att bygga en bättre värld.

Faith and Freedom Summit III fungerade som en påminnelse om att trosbaserade organisationer kan vara formidabla krafter för det goda när de samlar sina resurser och samarbetar över religionsgränserna mot det gemensamma målet att tjäna mänskligheten.

Media Kontakt
Organisation: Scientology-kyrkans europeiska kontor för offentliga angelägenheter och mänskliga rättigheter Kontaktperson: Ivan Arjona
Webbplats: https://www.europeanaffairs.eu

Skicka e-mail