Scientologikyrkan tillkännager sin största expansion i historien.

Under ledning av David Miscavige, ordförande i Religious Technology Center, och Scientologireligionens andliga ledare, firar Scientologerna en renässans för sin trosriktning. Idag har Scientologikyrkan expanderat till mer än 8000 kyrkor, missioner och anslutna grupper i 165 nationer – vilket är en fördubbling i antal på fem år. Bara under detta år har kyrkan för 40 miljoner dollar restaurerat sina äldsta kulturminnesmärken och invigt fem stora nya kyrkobyggnader i Malmö, Dallas, Nashville, Rom och Washington DC. Dagens efterfrågan på L. Ron Hubbards böcker och föredrag har överträffat de närmast tidigare fem åren sammanlagda, med nära 70 miljoner exemplar distribuerade under de senaste två åren.

Hela tiden har kyrkans ständigt växande humanitära program för anti-droger, mänskliga rättigheter, moralisk fostran och katastroflindring positivt påverkat hundratals miljoner liv.

När årtiondet når sitt slut firar Scientologer världen över religionens mest expansiva år hittills. Året 2009 markerade 25-årsdagen för International Association of Scientologists, den officiella medlemsorganisationen för Scientologer. I sitt tal till mer än 7000 Scientologer och gäster som deltog i jubileumsevenemanget i England den 16 oktober hyllade Mr Miscavige medlemmarna för deras hängivenhet och deras bidragande till kyrkans fantastiska resultat till idag och uttryckte sin optimism över Scientologins framtid:

”Vår strid igår handlade om att hålla oss vid liv. Framtidens strid handlar om att övervinna själva evighetens hinder. Eftersom vi aldrig har släppt tanken på den slutgiltiga belöningen står vi nu där vi står idag. Tjugofyra år av storslagna resultat och en mer ärofylld framtid än vi någonsin kunnat föreställa oss.”

Dianetikens och Scientologins skrifter består av över 500 000 sidor och mer än 3000 inspelade föreläsningar av grundaren L. Ron Hubbard. Sedan juli 2007 har över 67 miljoner exemplar av L. Ron Hubbards grundläggande böcker och föreläsningar om Dianetik och Scientologi distribuerats. (Under kyrkans första 50 år fanns totalt 39 miljoner exemplar av L. Ron Hubbard arbeten om Dianetik och Scientologi i omlopp.) Med allt detta material tillgängligt på 15 språk, och de nio grundläggande böckerna på 50 språk, är det totala antalet Dianetik- och Scientologiöversättningar under det senaste årtiondet tio gånger större än under de fem tidigare årtiondena sammanlagt. Som en bekräftelse på detta faktum har

Guinness Worls Records erkänt L. Ron Hubbard som världens mest översatta författare.

Vår egen digitala utrustning kan trycka över 500 000 böcker och 925 000 inspelade föreläsningar på CD per vecka.

Efterfrågan på L. Ron Hubbards material har vuxit exponentiellt under det senaste året samtidigt som antalet nya människor som kommer till kyrkor och missioner för att få veta mer om Scientologi har vuxit på samma sätt. Scientologireligionen upplever nu sin största era av expansion i historien, med växande efterfrågan på böcker och föreläsningar av L. Ron Hubbard i mer än 165 länder.

För att hålla jämna steg med efterfrågan har kyrkan två supermoderna digitala anläggningar för tryckning och CD-framställning i Los Angeles och Köpenhamn. År 2009 öppnade kyrkans förlag Bridge Publications Inc. i Los Angeles en egen anläggning på 27 000 kvadratmeter för tryckning och tillverkning, och ökade på så sätt sin utgivningskapacitet till 500 000 böcker och 925 000 CD per vecka, en ökning på 660% jämfört med 2007.

Topp moderna film- och ljudstudior med den mest avancerade digitala utrustning för inspelning och redigering i världen.

I juni 2009 firade kyrkan 21-årsjubileet av jungfrufärden för Freewinds, tillflykt och mötesplats för avancerade Scientologer. Under denna vecka av evenemang och seminarier tillkännagav Mr. Miscavige ”det mest betydelsefulla enskilda framsteget i Dianetikens teknologi” sedan den ursprungliga utgivningen av Dianetik den 9 maj 1950. Projektet, som tog fyra år under Mr. Miscaviges personliga ledning, resulterade i 32 filmer om sammanlagt fyra och en halv timme. Filmerna har översatts till 15 språk. De framställde Dianetiken i helt visuell form och gjorde ämnet fullt tillgängligt för alla.

I juni släpptes också utbildningsfilmer till stöd för av kyrkan sponsrade program för social förbättring och humanitära program. Det första var den dokumentära långfilmen Sanningen Om Droger som gav missbrukare och ungdom i riskzonen en chans att få reda på, från personer som levt sådana liv, exakt hur missbruk förstör livet. Det andra var Historien Om Mänskliga Rättigheter, en utbildningsfilm som ger en kort, koncentrerad och kraftfull lektion i historia och om nödvändigheten av mänskliga rättigheter och om de 30 punkterna i den Universella Deklarationen om Mänskliga Rättigheter. I oktober fullbordades och offentliggjordes långfilmen Vägen Till Lycka. Denna två timmarsfilm presenterar den icke-religiösa förnuftsbaserade guide till moraliskt liv som skrevs av L. Ron Hubbard.

Kyrkans sponsring av humanitära program berör livet för hundratals miljoner under 2009.

De humanitära program som kyrkan sponsrat och som använder sig av de tre filmerna nådde hundratals miljoner människor under 2009 och miljarder sedan starten. Anti-drog-initiativet som sponsrades av kyrkan, ”Säg nej till droger, säg ja till livet,” är den största antidrogkampanj i världen som inte startats av en regering och som genom annonser i radio, distribution av gratisbroschyrer och evenemang som stödjer ett drogfritt liv, har nått över 853 miljoner människor sedan starten.

Moralprogrammet som sponsrats av kyrkan och som baserats på den förnuftsbaserade levnadsguiden Vägen till lycka, har nu nått nära 800 miljoner människor genom radioannonser, utbildningsmaterial och tävlingar på temat ”var ett gott exempel.”

Kyrkans över 200 000 frivilligpastorer har hjälpt över 1,4 miljoner under katastrofer bara under 2009. Mottot för Scientologins frivilligpastorer är: ”Det går att göra något åt det.”

Mr. Miscavige driver nu en rörelse att fylla världen med nya Ideala Scientologikyrkor.

Mr. Miscaviges vision lägger ut riktningen för förvärv, utformning och planering av nya kyrkor – bokstavligen från start till invigning. Under de senaste fem åren har kyrkan varit hängiven ett program för att lokalisera, renovera och öppna nya scientologikyrkor till tjänst för medlemmarna och deras samhällen runtom i världen. Sedan programmet sattes igång för fem år sedan har man förvärvat över 70 nya byggnader internationellt. Fastighetsinnehavet har ökat från en halv miljon kvadratmeter år 2004 till över en miljon år 2009, med fullbordade renoveringar på över 55.000 kvadratmeter bara under 2009.

14 mars 2009: Vid kyrkans andliga högkvarter i Clearwater, Florida, öppnades Hotell Fort Harrison i mars 2009 efter en renovering och restaurering för 40 miljoner dollar. Byggnaden skalades helt ren och byggdes om från kärnan, inklusive installation av alla de modernaste systemen. Detta minnesmärke har emellertid fortfarande sina historiska kännetecken, som återuppbyggnaden av entréhallens svarta järnsmiden och förgyllda dekorationer. Förnyelsen av hela exteriören med tillhörande arkitektoniska detaljer gör denna religiösa tillflykt ännu vackrare än vid dess legendariska tillkomst år 1926, då den var känd som ”Aristokraten bland södra Floridas hotell.”

4 april 2009: Tre veckor efter invigningen av det nya Fort Harrison öppnades formellt en ny Scientologikyrka i Malmö vid Svenska sydkusten. Europeiska dignitärer och gäster från 32 nationer samlades för att fira en historisk dag, tillägnad den 6.700 kvadratmeter stora Scientologikyrkan, ett landmärke som förvärvats, utformats, renoverats och öppnats under loppet av mindre än sex månader.

11 april 2009: En vecka senare öppnade en kyrka på 3.800 kvadratmeter dörrarna i Dallas, Texas. Mr. Miscavige officierade och Scientologikyrkan i Dallas välkomnades officiellt till Dallas/Fort Worth Metroplex-området av borgmästaren i staden Irving, Herbert Gears.

25 april 2009: Månaden april avslutades med invigningen av den nya 3.300 kvadratmeter stora Scientologikyrkan och Celebritetscentret i Nashville. Öppnandet av den nya kyrkobyggnaden i Music City USA, ett historiskt minnesmärke, leddes av Mr. Miscavige och besöktes av tjogtals lokala dignitärer, boende och gästande artister, sammanlagt över 3000 gäster.

24 oktober 2009: I oktober samlades mer än 6000 personer i Roms Casalotti de Boccea-distrikt för att fira invigningen av den nya Scientologikyrkan i Rom. Kyrkan är på 6 400 kvadratmeter och ligger i en park på 28 acres. Den markerar den största expansionen hittills under dess 30-åriga histori i Italien. Mr. David Miscavige välkomnade medlemmarna till deras nya hem. Den nya kyrkan servar medlemmar i centrala Italien och andra områden kring Medelhavet.

31 oktober 2009: En vecka senare öppnade Founding Church of Scientlogy i Washington DC, ursprungligen grundad 1955 av Scientologins grundare L. Ron Hubbard, sina nya lokaler sex kvarter från Vita Huset och några minuters väg från Capitol Mall. Besökt av nästan 3000 Scientologer leddes firandet av Mr. David Miscavige. Den nyligen förvärvade och fullständigt restaurerade historiska byggnaden på 4 500 kvadratmeter representerar den största närvaron för Scientologin i District of Columbia i historien. Efter invigningen finns nu Scientologikyrkan i nationens huvudstad på tre viktiga platser: Den nya Embassy Building som erbjuder alla kyrkans tjänster till medlemmar i Washington DC; den ursprungliga Founding Church däre L. Ron Hubbard själv arbetade, nu fullt återställd och öppen för allmänheten som ett arv från kyrkans historia, och kyrkans välkända Fraser Mansion vid DuPont Circle som nu blir kyrkans kontor för nationella frågor.

Scientologikyrkan ser fram mot 2010 som ett år av hittills osedd expansion, större och mer lyckosam i spridandet av Scientologin till medlemmar och samhällen än någonsin i historien.

Det här året markerade den hitills största expansionen i Scientologins historia. Kyrkan tänker sig under 2010 ännu större framgångar med tjogtals nya kyrkor och avancerade organisationer i sikte. Nya kyrkor kommer att öppnas i Pasedena, Kalifornien; Inglewood, Kalifornien; Las Vegas, Nevada; Seattle, Washington; Harlem, New York; Portland, Oregon; Twin Cities, Minnesota; Boston, Massachusetts; Cincinnati, Ohio; Quebec, Canada; Mexico City, Mexico; Tel Aviv, Israel; Melbourne och Sydney, Australia samt Kaohsiung, Taiwan. Vidare, och mest betydelsefullt, kommer dörrarna att öppnas till den nybyggda 35000 kvadratmeter stora kyrkan i Clearwater, Florida, som fungerar som andligt högkvarter för religionen.

Det viktigaste som inträffar under 2010 är fullbordandet av ett tio år långt projekt för att restaurera och göra tillgängligt det kompletta biblioteket med L. Ron Hubbards arbeten, inklusive hundratals av hans över 3000 inspelade föreläsningar som ingen ännu hört utom den ursprungliga publiken.

För mer information, stillbilder och videomaterial, kontakta Informationskontor, Scientologi-kyrkan i Malmö,