På Haitis flaggdag lovar Scientologi frivilligpastorer sin hjälp med att bygga upp en ljusare framtid för landet.

Haitis Flaggdag, 18 maj, fick en ny innebörd i år då Haiti-aner och vänner från hela världen återförsäkrade sitt engagemeng i landets återuppbyggande efter jordbävningen i januari. I den andan marscherade etthundra haitianska frivilligpastorer tillsammans med ett dussinta utländska Scientologi-volontärer från Carrefour, en förstad till Port au Orince, till Leogane, vilket tog en timme, tisdagen den 18 maj. De svängde Haitis fana med mottot ”enhet och frihet” och baner med mottot ”Det kan göras något åt det”, som är Scientologi-volontärernas motto. I byn Mariani, i utkanten av Leogane förenade sig Scientologi-volontärer från Kanadea, Ryssland, Ukraina, Mexiko, Ungern, Sverige, Schwweiz, Danmark och USA med sina Haitianska kolleger i Haitis nationalsång och Max Beauvoir, Haitis främsta voodoo-ledare hissade flaggan på Scientologi-volontärernas tält där utbildning och enskild assistans erbjöds.

Haitis Flaggdag markerar den dagen 1803 då infödda ledare rev det vita fältet från den franska trikoloren. Därmed skapades symbolen för enhet i deras decennium-långa kamp för frihet från det franska  förtryck som höll 500 000 förslavade på ön. 8 månader senare blev denna den nya nationens, Haitis officiella flagga.

Trots passionen och beslutsamheten hos Haitis befolkning, den enda nation som framgångsrikt genomfört en revolt mot slaveri, var Haiti, även före jordbävningen i januari den fattigaste nationen inom den västra hemisfären. Ungefär 300 000 barn var  föräldralösa eller levde utan föräldrar. Av 182 nationer rankade Haiti som 126:e i läskunnighet och 168:e i bruttonational produkt per capita. Dessa faktorer och en mängd andra sociala tillstånd visar att det inte var bara en naturkatastrof som förstörde Haiti. Det är dessa omständigheter som frivilligpastorer inriktar sig på i sin utbildning. Det finns t ex inget officiellt  byggnadsreglemente  i Haiti och staden Port au prince var dömd att kollapsa. Anne Kiremidjian, professor i civil- och miljö-ingenjörskunskap vid Stanford University beskrev det sålunda. ”Även ett medelstort skalv skulle ha fått byggnaderna att rasa. Denna jordbävning var mycket stor och de hade inte en chans att bli stående.”

Medan Scientologins frivilligpastorer fortsätter att hjälpa  – och arbetar på konstruktionsprojekt på Haitis sjukhus, kliniker och tält med flyktingar och föräldralösa barn, så arbetar de även på längresiktiga program för att tackla de underliggande sociala förhållanden som förde Haiti till randen av förödelse, och för att försäkra sig om att Haiti reser sig ur denna katastrof som ett starkt samhälle där folket har de möjligheter de förtjänar. Scientologins volontärer har 300 frivilligpastor-grupper i Haiti och utbildar regerings-organ, kommunala och religiösa ledare, studenter och scouter. Med så många traumatiskt drabbade inleder de med ett seminarium som heter: "Assister för skador och sjukdomar" med en teknologi som utvecklats av Scientologins grundare L.Ron Hubbard för att hantera känslomässiga och andliga följder av förluster och skador. Detta följs upp med utbildning i studie-teknologi  för att höja läskunnighet och kommunikationsförmåga och förmåga att tillämpa det man lärt sig. Sedan följer workshops  i grunderna för organisation, planering och skicklighet i kommunikation.

När L. Ron Hubbard utarbetade Scientology Volunteer Ministers program i 1976 skrev han:” Det är viktigt att förstå att dåliga förhållanden inte bara händer. Den kulturella nedgång vi bevittnar sker inte av en slump. Den har orsakats. Om man inte förstår det kan man inte försvara sig eller sträcka sig effektivt ut i samhället.”

Vill du veta mera om dessa kurser och seminarier besök www.volunteerministers.org

For att följa med deras arbete i Haiti besök  www.blog.volunteerministers.org