Drogfri värld och Scientology-kyrkan i Danmark siktar på att "vinna loppet" för ett drogfritt land

Köpenhamn, Danmark - 10 Juni 2024

Vid det årliga Royal Run i Köpenhamn främjar frivilliga från Scientology-kyrkan i Danmark en aktiv och hälsosam livsstil fri från drogmissbruk och beroende

När rekordmånga, inklusive Danmarks kung Frederik, drottning Mary och deras familj, sprang genom hjärtat av Köpenhamn i maj på stadens årliga Royal Run, hejade volontärer från Drogfri värld från Scientology-kyrkan i Danmark på dem samtidigt som de främjade ett aktivt, drogfritt liv. De delade ut tusentals faktabaserade informationsbroschyrer om Sanningen om droger till löpare och fans.

Volontärer från en Drogfri värld från Scientology-kyrkan i Danmark gick ut på gatorna i maj under stadens Royal Run för att nå ut till människor i hela Köpenhamn med Sanningen om droger.

De var entusiastiska över de resultat som de uppnått den dagen.

"Vi fick så mycket positiv feedback", säger kampanjsamordnaren. "Vi gav en broschyr till en lärare, som kom tillbaka för att prata med volontären och bad om 50 exemplar att ge till sina tonårselever. Två andra stannade sin bil för att be volontärerna om broschyrer som de kunde ge till sina vänner som använder droger. Föräldrarna tog broschyrerna och började genast läsa dem för sina barn. Så många människor kom förbi för att tacka oss för vad vi gör. Det var berättelser som denna under hela dagen."

Frivilliga delade ut tusentals broschyrer i hela Köpenhamn.

Även om Danmark har färre drogproblem än många andra europeiska länder enligt Europeiska centrumet för kontroll av narkotika och narkotikamissbruk (ECNN), har ungdomar på hela kontinenten "nu tillgång till ett allt större utbud av substanser och använder dem i kombination med alkohol". Dessutom rapporterar Euronews att danska tonåringar så unga som 12 år experimenterar med och blir beroende av mycket beroendeframkallande och farliga smärtstillande medel.

Volontärer från Drogfri värld "tävlar" för att nå ungdomarna innan langarna gör det. Ungdomar som får fakta om droger är mycket mer benägna att inte använda dem. FN:s drog- och brottsbekämpningsbyrå, UNODC, konstaterar följande: "För varje dollar som läggs på förebyggande åtgärder kan minst tio dollar sparas i framtida kostnader för hälsa, sociala frågor och brottslighet."

Scientologys grundare L. Ron Hubbard noterade den roll som drogmissbruk spelar i upplösningen av den sociala strukturen och skrev: "Forskning har visat att det enskilt mest destruktiva elementet i vår nuvarande kultur är droger."

Stiftelsen för en Drogfri värld bildades 2006 för att fungera som en primär distributör av utbildningsmaterial och för att utveckla nytt material för att möta utmaningen med ständigt föränderliga drogtrender. Stiftelsen har vuxit till ett nätverk med cirka 200 avdelningar runt om i världen. Tack vare stödet från Scientology-kyrkan och Scientologister tillhandahåller den det sekulära programmet Sanningen om droger och material kostnadsfritt till alla som vill vidta åtgärder för att ta itu med denna angelägna fråga.

För mer information eller för att gå stiftelsens kostnadsfria onlinekurs i drogutbildning, besök en Drogfri värld.

Scientology Networks
originalserie, Voices for Humanity, visar kampanjen i aktion med korta dokumentärer som presenterar förändringsaktörer från alla religioner, kulturer och nationer som använder detta och andra humanitära program för att förbättra sina samhällen och samhället i stort. Om du vill veta mer om Scientology-kyrkan i Danmark kan du besöka deras webbplats eller se Destination: Scientology-KöpenhamnScientology Network.

Scientology-religionen grundades av författaren och filosofen L. Ron Hubbard. Den första Scientology-kyrkan bildades i Los Angeles 1954 och religionen har expanderat till mer än 11 000 kyrkor, missioner och anslutna grupper, med miljontals medlemmar i 167 länder.