20 år sedan den stora invigningen av den Ideala Scientology-kyrkan i Spanien

Scientology anlände till Spanien 1953 genom grundaren L. Ron Hubbard och etablerade sin första kyrka 1980. 2004 öppnade den Ideala kyrkan lokaler på över 5 000 kvadratmeter, en kort promenad från det spanska parlamentet.

Bryssel, Belgien, 19 september 2024 - Madrid. Scientology-kyrkan i Spanien firar 20-årsjubileet för sin Ideala kyrka som ligger i Madrid.

På en privilegierad plats i Madrid firar Scientology-kyrkan i Spanien ett speciellt tillfälle med anledning av 20-årsjubileet sedan dess nuvarande internationella kyrkliga ledare David Miscavige klippte bandet i en ceremoni som välkomnade över 6 000 personer bara den dagen, 50 meter från det spanska parlamentet och i den berömda stadsdelen Barrio de las Letras.

Denna Ideala kyrka öppnades för tjugo år sedan som en återspegling av kyrkans engagemang för att erbjuda en plats för tillbedjan och en ledstjärna för gemenskap och stöd i ett område som är känt för sina livliga litterära traditioner som representerar en blandning av andlig utforskning och kulturell betydelse.

Vi är glada över att fira årsdagen för vår Ideala kyrka i Madrid”, uttryckte Ivan Arjona-Pelado, Scientologys representant i Europeiska unionen och Förenta nationerna, och framhöll deras "åtagande att tjäna våra medlemmar och ha en positiv inverkan på samhället genom olika sociala och humanitära projekt".

Genom åren har Kyrkan varit involverad i initiativ för att stödja utbildning genom Applied Scholastics-programmet, mänskliga rättigheter genom United for Human Rights, förebyggande av drogmissbruk genom Sanningen om droger och frivilligarbete genom Scientologys frivilligpastorer, med flera. Alla dessa sociala kampanjer, som sponsras av scientologister och International Association of Scientologists, och som drivs av kyrkans stiftelse för förbättring av liv, kultur och samhälle (MEJORA), har nått tiotusentals människor över hela landet och ibland även utanför Spaniens gränser.

Det är effekterna av dessa kampanjer och främjandet av Scientologys metoder för att hjälpa medborgare och samhälle som gav stiftelsen rätten att registreras och erkännas av den spanska regeringen 2015 och erkännas som en icke-statlig organisation med rådgivande status av FN.

Firandet den 18 september ingår i kalendern för religiösa festligheter som främjas av den spanska regeringens stiftelse Pluralism och samexistens, som varje år gratulerar scientologister till årsdagen för deras religion i landet, men också till födelsedagen för dess grundare L. Ron Hubbard den 13 mars, årsdagen för boken Dianetics den 9 maj, årsdagen för grundandet av Sea Organization (Scientologys religiösa orden) den 12 augusti och till och med årsdagen för International Association of Scientologists den 7 oktober.

Scientology-kyrkan och dess räddningskampanj har expanderat globalt med etableringen av Ideala kyrkor i huvudstäder och världsepicentrum, inklusive den senaste i Paris där tiotusentals människor passerade dagligen under OS 2024.

Scientology-kyrkan i Spanien erkändes som en religiös enhet genom ett beslut av den nationella domstolen i oktober 2007. Den 14 december 2009 erkände skatteministeriet kyrkan som ”en enhet av social karaktär”, vilket gav vissa skatteförmåner för att den är ideell. Den 22 juni 2012 inkluderade den kungliga spanska akademin ordet scientology i sin officiella ordbok som ”en religiös rörelse”. År 2015 erkände Spaniens ministerium för utbildning, kultur och idrott att målen för kyrkans stiftelse MEJORA var av allmänt intresse och gav den status som ideell organisation med skattebefrielse, och det var 2019 som FN:s ekonomiska och sociala råd gav MEJORA rådgivande status så att den kan ge Scientologys bidrag till att förbättra tillämpningen av mänskliga rättigheter och värdighet i samhället i stort.