zFTPserver firar tio år med efterfrågade nyheter som framtidssäkrar

zFTPserver firar tio år. Och är mer aktuell än någonsin.
- Den nya versionen har stöd för den nya standarden för IP-adresser och kan skicka filer direkt via webbserver, säger skaparen Nicklas Bergfeldt på Västgöta-Data AB.

zFTPserver är ett stödverktyg för IT-administratörer och organisationer som är beroende av att kunna distribuera stora mängder data mellan individer och enheter i ett företag. Det kan också användas exempelvis av en byrå som vill ta emot bilder, ritningar eller material från sin kund utan datorvana, på ett säkert sätt.
- Vår lösning har en oerhört hög säkerhetsnivå. Den är dessutom marknadsledande när det gäller integration med Windows. Administratören behöver bara installera och konfiguera zFTPserver en gång. Därefter jobbar hon med utdelning av rättigheter som vanligt i Active Directory, berättar Bergfeldt.
Omröstning avgjorde
Nu lanseras en ny version av mjukvaran för betalande kunder. Den är framtidssäkrad både avseende IPv6, den nya standarden för IP-adresser och kan skicka filer via webben, för att enklare distribuera data mellan leverantör och kund.
- Vi har haft en omröstning på mjukvarans hemsida och dessa två nya funktioner är de som efterfrågats mest, förklarar Bergfeldt som sedan oktober 2011 har arbetat med utvecklingen tillsammans med programmeringskollegan Anders Andersson.
zFTPserver är redan idag en viktig del i bolagets affärsverksamhet, men planerna är större.
- Med den nya versionen siktar vi på att mjukvaran ska bli så stor att den blir standard på marknaden.
Och underlaget finns.
- 2002 släpptes den första versionen av zFTPserver och sedan dess har gratisversionen laddats ned över tre miljoner gånger.

MER INFORMATION
Om du vill veta mer om produkten och releasen av en ny version är du välkommen att ta kontakt med Nicklas Bergfeldt, telefon 0706-00 34 66 eller e-post nicklas.bergfeldt@vastgotadata.se.

KORT OM VÄSTGÖTA-DATA AB
Västgöta-Data AB har visionen att växa till ett av Sveriges mest välrenommerade IT-företag, som kännetecknas av hög kompetens, samarbetsanda och goda relationer. Bolagets kärnkompetens finns inom programmering, databassystem, affärssystem och verksamhetsanalys. Programvaror från Västgöta-Data används för närvarande i 120 länder på 18 språk. Bolaget har sitt säte i Skövde, i Gothia Science Park.

• ny version av ftp-server
  • ftp
  • västgöta-data

KORT OM GOTHIA SCIENCE PARK