Zcooly lär barn programmera spel

Under höstlovet, vecka 44, arrangerar speltillverkaren Zcooly tillsammans med Gothia Science Park i Skövde ett läger där barn får möjligheten att lära sig programmera spel. Programmeringslägret går under namnet Zcooly Hack och riktar sig till barn i åldrarna 9 till 12 år.

På lägret varvas programmeringsundervisning innehållande både teori och praktik med roliga inomhus- och utomhusaktiviteter. Programmeringslärarna är de prisbelönta spelutvecklarna bakom de populära spelapparna Zcooly. Syftet med satsningen är att skapa ett socialt engagemang kring barn och barns lärande och därför är anmälningsavgiften till ett självkostnadspris.
-  Vi arbetar dagligen med att utveckla lärande spel för barn och har märkt att drivkraften i spel skapar ett intresse för lärande, både hos barn och hos vuxna, säger Chäthrin ”AppPedagogen” Wadström, inspirationsföreläsare på Zcooly.
Lägret är också en långsiktig satsning och ligger rätt i tiden, behovet av duktiga programmerare ökar kraftigt och enligt EU-kommissionen kommer det saknas en miljon programmerare år 2020. Zcooly Hack arrangerades för första gången i somras, då i Göteborg, och redan inför premiären var trycket stort. Denna gång kommer lägret att hållas i Skövde.
-  Skövde är ledande inom spelutvecklingsbranschen, så det finns ett stort intresse för spel just här, säger Chäthrin ”AppPedagogen” Wadström. Vem som helst som känner att han eller hon vill lära sig grunderna i programmering kan anmäla sig. Vi har dock begränsat antal platser så det är först till kvarn som gäller.

För mer information kontakta:
Chäthrin Wadström, AppPedagogen
E-post: chathrin.wadstrom@iusinformation.se
Twitter: @AppPedagogen

Sweden Game Arena
I samverkan mellan Högskolan i Skövde, Skövde kommun och Gothia Science Park byggs nu en gemensam plattform för att accelerera dataspelsbranschen i Västra Götaland. Sweden Game Arena blir paraplyet som samlar hela näringskedjan för dataspelsbranschen, allt från utbildning och företagande till forskning och utveckling. Sweden Game Arena samlar för närvarande långt fler än 500 talanger i Högskolan i Skövdes dataspelsprogram, ett 40-tal forskare och lärare, närmare 200 medarbetare i drygt 20 spelföretag samt ett tiotal affärsutvecklare för utveckling av dataspelsbranschen.