The Soil förstärker Junebuds grafikproduktion

Det Malmöbaserade spelutvecklingsbolaget Junebud AB (publ) och den nystartade Skövdebaserade outsourcingstudion The Soil har skrivit ett avtal om strategiskt samarbete som stärker den grafiska produktionen av Junebuds spel MilMo, med planerad release tidigt 2010.

Ola Holmdahl, VD, Junebud säger "The Soil är ett välbehövligt tillskott till spelutvecklingsscenen i Sverige. Efter att ha arbetat med både Marcus och Eric tidigare kan jag inte tänka mig en bättre samarbetspartner när det kommer till att förstärka Junebuds grafikproduktion."
Marcus Landén, the soil säger "Vi på the soil är glada över det inledda samarbetet och ser fram emot att vara en del av utvecklingen av MilMo tillsammans med Junebud."

Junebud
Junebud är ett spelutvecklingsbolag som är verksamt inom segmentet Free-to-Play (F2P). Junebud utvecklar ett socialt spel, MilMo, utifrån en kombination av F2P och den nya teknologin Web3D. Spelet är planerat att lanseras under början av 2010. Junebud är ett relativt nystartat bolag som bildades 2008, men personerna bakom Junebud har gedigen erfarenhet inom bolagets verksamhetsområde, bland annat som chefdesigner respektive producent på spelutvecklingsföretaget Digital Illusions Creative Entertainment (DICE) samt som programmerare på Massive Entertainments teknologiteam.

The Soil
The Soil (ubv), är en nyetablerad studio stationerad i The Game Incubator, på Gothia Science Park i Skövde. Företagets koncept bygger på att stärka upp personalstyrkan hos små- och medelsstora datorspelsföretag. The Soil outsourcar handplockade studenter med bakgrund från bland annat Högskolan i Skövdes program för datorspelsutveckling under tillsyn av de meriterade grundarna Marcus Landén (tidigare outsourcingansvarig grafiker på Massive Entertainment) och Eric Thelander (tidigare senior animator på Grin).

Ola Holmdahl
VD Junebud AB (publ)
ola@junebud.com

Marcus Landén, the soil