Storsäljande pc-spel lanseras för mac-användare

Dataspelet Sanctum har sålts i över 400 000 exemplar för PC.
Nu har storsäljaren lanserats även för Mac.
- Det är en öppen, spännande och växande marknad. Vårt mål är att bygga upp en bas av macspelare som gör våra spel lönsamma, säger Anton Westbergh, vd för utvecklaren Coffee Stain Studios.

En grundförutsättning för portningen av spelet var att den teknologi bolaget jobbar med har ett relativt gott stöd för Mac. Det har som en del underlättat och möjliggjort genomförandet.
- Coffee Stain har avdelat en stor del interna resurser för projektet. Men vi har också jobbat med brittiska App Crowd som på uppdrag gjort delar av programmeringen, berättar Westbergh och konstaterar att utvecklingsstödet på 300 000 kr som bolaget sökte och fick via bland andra Tillväxtverket har varit en nyckelfaktor för genomförandet.
Spelet säljs nu via Steam och har genom sin tidigare framgång för PC blivit ett så kallat featured game och toppar förstasidan på den internationella försäljningsportalen för spel.
Trots lanseringen idag är det högtryck på Coffee Stains konotr. Nu är det fullt fokus på Sanctum 2.
- Uppföljaren kommer att släppas till multipla plattformar, PC, Xbox360 och Playstation 3. Utvecklingen går enligt plan. Lanseringen sker i april nästa år, slutar Westbergh vars bolag har sitt säte i Gothia Science Park i Skövde.

Mer information
Om du vill ha mer information är du välkommen att kontakta Anton Westbergh, +46 76-184 55 54.

Mer om spelet och trailers

Kort om Sanctum
Sanctum är ett skjutspel i förstapersonsvy med inslag av tornförsvar där du tar på dig rollen som Skye, en elitsoldat, som sänts för att skydda sin hemstad, Elysion One, från horder av mystiska utomjordiska varelser. För att lyckas måste du konstruera och uppgradera defensiva byggnader. Det som gör Sanctum unikt jämfört med andra tornförsvarsspel är att när kaoset börjar, hoppar du rakt in i action med dina egna vapen och spelar en viktig roll i försvaret. Sanctum har tagit de bästa funktionerna från skjutspel i förstapersonsvy och tornförsvarsspel för att skapa en unik spelupplevelse.

• internationellt samarbete
  • utvecklingsstöd
  • tillväxtverket
  • steam

GOTHIA SCIENCE PARK ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I teknik- och forskningsparken finns entreprenörer, som utvecklar och säljer tekniska, tjänste- och marknadsinnovationer, men också aktörer för företagsutveckling.
När start-ups, tillväxtföretag och FoU-företag blandas med finansiärer och forskare stimuleras kreativa möten. Den fysiska miljön är fullt ut integrerade med processer och arbetsmetoder vilket skapar ökat idéflöde, utvecklingsprojekt, företag i nya branscher samt ökad samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle.

Fokusområden:
IT och teknik för utveckling av system och applikationer
IT som teknologi för verksamhetsstöd, t.ex. inom produktion, vård och energi