Sex av tio företag från The Game Incubator i nationell spelsatsning

Tillväxtverket satsar genom Startup-Sweden på boot camps för lovande svenska startups. I höstens riktade satsning för dataspel är sex av de tio utvalda företagen från The Game Incubator.

Tio spelutvecklare och spelstudios har valts ut att delta i höstens Boot Camp, den 19 -23 september. Startup-Sweden ger lovande digitala startupbolag från hela Sverige möjlighet att under fem dagar utveckla sin kompetens inom affärsutveckling och utvidga sitt nätverk på plats i Stockholm.

- En skillnad i denna ansökningsomgång jämfört med tidigare är att över en tredjedel av sökande bolag grundats av kvinnor eller har en kvinna som VD. Tre av de utvalda bolagen har antingen en kvinna som grundare eller VD, säger Arash Sangari och Marcus Liu på Startup-Sweden.

Denna Startup-Swedens tredje omgång i arrangemang av Tillväxtverket backas upp av dess samarbetspartners, bland andra Gameport i Karlshamn, Gothia innovation AB, som driver och utvecklar Gothia Science Park i Skövde. Under veckan i september kommer de tio bolagen att få träffa och ta del av erfarenheter och kontakter från flera etablerade svenska spelföretag och pitcha sina spelprojekt och företag för en lång rad investerare med fokus på dataspelsbranschen.

- Det är extremt glädjande att Tillväxtverket väljer att göra en riktad satsning som denna för spelföretag. Dessutom extra kul att sex av de tio företag som valts ut återfinns i The Game Incubator i Skövde eller Göteborg. Det understryker vår starka position på den svenska startup-scenen när det gäller spelföretag, säger Per-Arne Lundberg,

Läs mer om satsningen på Startup-Swedens webbsida.

Kort om de utvalda bolagen:

• 8 Dudes in a Garage AB (IGDB.com), Göteborg: Samlar information och bygger en tjänst som låter användare utforska och köpa spel på ett nytt sätt.
  • Lifee AB, Linköping: Utvecklar spelarmband/app för barn som används till att spela med och dela spel.
  • Palindrome Interactive AB, Skövde: Spelutvecklare med fokus på strategispels-genren.
  • Divine Robot, Malmö: Utvecklar mobila spel för små barn, 3-6 år.
  • Tarhead Studio AB, Skövde: Utvecklar spelet RUiN, med målet att nå en bredare grupp som vill satsa på e-sport.
  • Mostly Harmless Games, Skövde: Utvecklar underhållningsspel, bland annat Funklift.
  • Eat Create Sleep AB, Gotland: Spelstudio som fokuserar på experimentella spelupplevelser för en bredare marknad.
  • Guru Games AB, Skövde: Utvecklar atmosfäriska spel för vana spelare.
  • Lone Hero Studios AB, Skövde: Utvecklar underhållningsspel, bland annat Rising Islands.
  • Claimony AB, Stockholm: Utvecklar ett online multiplayer kortspel och driver en community för gamers.

Ytterligare information:

Marcus Liu, marcus.liu@tillvaxtverket.se 08-681 91 02

Arash Sangari, arash.sangari@tillvaxtverket.se 08-681 65 98

Per-Arne Lundberg, per-arne.lundberg@gsp.ser, 070- 566 05 55

Kort om Tillväxtverket
Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft. Ett av myndighetens uppdrag är att bidra till utvecklingen av digitalt entreprenörskap i hela landet. Startup-Sweden är en insats riktad till spetsföretag som redan utnyttjar digitaliseringen i sitt utvecklingsarbete.

Kort om Gothia Innovation AB
Gothia Innovation framtidssäkrar tillväxt och förnyelse i Skövde och närregionens näringsliv genom att driva och utveckla Gothia Science Park. Gothia Innovation driver flera verksamheter för att skapa tillväxt, bland annat Gothia Science Park Open Arena, en av sex samverkansplattformar i Västra Götaland, och Gothia Inkubator - en av landets ledande inkubatorer. De största finansiärerna av Gothia Innovations verksamhet och dess projekt är Västra Götalandsregionen, Skövde kommun, Skaraborgs Kommunalförbund och Vinnova.

• göteborg
  • gothia innovation
  • startup-sweden
  • tillväxtverket

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. GSP:s fokusområde är IT och är kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom dataspel, simulering, beslutsstöd och virtual engineering. GSP drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.