Ny utmärkelse delas ut på Sweden Game Conference

Skövde Academic Game Award. Det är namnet på Skövdes nyinstiftade utmärkelse.
- Syftet är att markera och stärka Skövdes position som spelstad nationellt och samtidigt uppmuntra talanger på Högskolan i Skövde, säger Katarina Jonsson, Kommunstyrelsens ordförande.

Spelstaden Skövde fortsätter att växa och är nu topp 4 i landet när det gäller antal dataspelsföretag och antal medarbetare. I Gothia Science Park utvecklas talangfulla utvecklare till fullfjädrade spelutvecklare med internationell status. Några exempel är Coffee Stain Studios, Stunlock Studios, och Pieces Interactive. Gemensamt för de tre företagen är att de startats av talangfulla studenter vid Högskolan i Skövde och utvecklats i The Game Incubator i GSP.
Nu vill Skövde kommun, i samarbete med Gothia Science Park och Högskolan i Skövde, uppmärksamma talanger på ett handfast sätt. Nämligen genom en nyinstiftad utmärkelse – Skövde Academic Game Award, SAGA. Som referens för denna nya utmärkelse ligger den mest uppmärksammade studenttävlingen i Sverige, KTH Swedish Game Awards.
- Målet är att göra det tydligt för unga spelutvecklare i hela landet att vi i Skövde är dedikerade i vår strävan att främja unga dataspelstalanger. Vi vill markera att kommunen uppmärksammar spelutveckling som en viktig del av Skövdes identitet och delar ut 20 000 kr till vinnaren av SAGA, förklarar Katarina Jonsson.

…och de nominerade är
De fem spelprojekt/student-team som är nominerade till SAGA 2013 är:

• Grief – Tarhead Studios
  • Magnetic – Boot it
  • Ribbon – Meadow Games
  • Robot Split – Water Melon Games
  • Paint the Arena – Paint of Irish

Fakta utdelning av SAGA
Event:  Sweden Game Conference
Plats:   Gothia Science Park, Skövde
Datum:   3 oktober
Tid:  kl 17.40

Mediarepresentanter hälsas välkommen att delta vid utdelningen av Skövde Academic Game Award.