Mångmiljonprojekt beviljat för forskning om minskad negativ stress

Forskare vid Högskolan i Skövde får 3,8 miljoner kronor i bidrag från KK-stiftelsen. Projektet ska undersöka om en återhämtningsfåtölj, som kombinerar massage med ett avslappningsprogram, bidrar till att minska negativ stress.
- Fantastiskt kul. Gothia Science Parks arbete med processledning under ansökningsarbetet, för att identifiera och tydliggöra nyttan av samverkan för de ingående projektdeltagarna, har varit till stor hjälp, säger Anette Ekström, universitetslektor, Högskolan i Skövde.

Sömnproblem, ångest och infektionskänslighet är problem som ofta kan relateras till olika former av negativ stress. Det finns ett stort behov av att utveckla evidensbaserade metoder för att hantera stressen och minska förekomsten av de problem som den för med sig. Nu får en grupp forskare vid Högskolan i Skövde 3,8 miljoner kronor av KK-stiftelsen för studera ett stresshanteringsprogram som består av massage och mental träning.
Gruppen vid Högskolan i Skövde består av forskarna Kerstin Uvnäs Moberg, Anette Ekström, Mikael Harlén och Linda Handlin. Första delmålet i deras projekt är att göra en vetenskaplig utvärdering av den faktiska stressreducerande effekten av de massagestolar som många arbetsgivare installerar på olika arbetsplatser.

Hälsa är ekonomi
- Hälsa är ekonomi och det känns väldigt bra att KK-stiftelsen satsar på vårt projekt som ett av de 20 som finansieras i denna omgången. Totalt var det 79 ansökningar. Nu börjar arbetet med att tillsammans med Promas och Lars-Eric Uneståhl vid Skandinaviska ledarhögskolan, detaljplanera projektet, säger Anette Ekström och öppnar dörren för fler företag att delta i projektet.
- Vi söker fler företag som är intresserade av att delta i projekt med sin personal. Vi behöver en stor grupp av personer som kan delta i testerna med återhämtningsfåtöljerna. Jag har stor tilltro till att projektet resulterar i kunskap om hur vi kan öka människor välbefinnande och hälsa, och att vi kan kunskapen sen kan användas i företag, inte minst förebyggande, slutar Ekström.

60 miljoner i FoU-medel
Åsa Björk, ansvarig för samverkansplattformen Open Arena vid Gothia Science Park, är nöjd med KK-stiftelsens beslut.
- Vårt uppdrag är att initiera och stödja samverkan för hållbar utveckling av kunskap, kompetens och verksamheter inom IT och teknikområdet. Därigenom bidrar vi till ökad forskning och utveckling i vår delregion. Detta projekt är ett av många som vi stött under 2011. Totalt har Open Arena medverkat till att drygt 60 miljoner kronor för forskning och utveckling kommit Skaraborg till del i år, kommenterar Björk.

Mer information
Om du vill ha mer information är du välkommen att ta kontakt med Anette Ekström, universitetslektor, Högskolan i Skövde, tel. 0500-44 84 14 eller Åsa Björk, verksamhetsansvarig Open Arena, Gothia Innovation AB, tel. 0500-44 89 70.

Not. Förutom KK-stiftelsens finansiering på 3,8 miljoner kronor medfinansieras projektet av Högskolan i Skövde med 1, 035 miljoner kronor, Promas 2,66 miljoner kronor och Skandinaviska ledarhögskolan med 1,17 miljoner kr.

• samproduktion
  • högskolan i skövde
  • negativ stress
  • företag
  • forskning

I teknik- och forskningsparken Gothia Science Park finns 69 företag, 471 medarbetare samt fyra hus med kontors- och mötesmiljöer. Vi genomför ett 100-tal processledda aktiviteter för affärs- och verksamhetsutveckling varje år. Såväl med forskargrupper som med företag.
Gothia Science Park drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.

Mer info: www.gsp.se

Help-it – ökar tillgängligheten för kultur och fritid för personer med funktionsnedsättning

Help-it är en av de stora vinnarna i Post och Telestyrelsens tävling Design för alla. Bolaget har vunnit 1,8 miljoner kronor i utvecklingsstöd. Tävlingen syfte var att skapa ny teknik inom områdena kultur och fritid. Den innovation som Help-it bidrog med skall skapa möjligheter för personer med funktionsnedsättning att på ett bättre sätt ta del av det som händer fram på scenen.

Terrigio får Vinnovastöd på en halv miljon kr för att verifiera patenterad bevattningsteknik

500 000 kronor för att verifiera en ny produkt. Det har Terrigio AB tilldelats i konkurrens med 340 andra företag inom det nationella Vinnova-programmet Forska & Väx. - Vi har slitit i över två år för att kunna genomföra en verifiering av vår patenterade bevattningslösning, säger bolagets vd Börje Ohlin. Terrigio är ett start-up som finns växer och utvecklas i Gothia Science Park i Skövde.