Kina visar stort intresse för svensk spelutveckling

Nästa vecka, 20-24 mars, åker spelbolaget PocApp Studios, tillsammans med affärscoachen Petri Ahonen från The Game Incubator i Gothia Science Park, till Kina. - Dels är det ett återbesök från i somras för att fördjupa och utveckla relationer, men också hitta nya kontakter som kan leda till olika typer av samarbeten som utvecklar Gothia Science Park och bolagen som verkar i miljön, berättar Petri Ahonen.

Resan till Kina görs och finansieras som en del i Game Hub Scandinavia, som ingår i ett EU-program som innefattar samarbeten i den svensk-norsk-danska regionen kring Öresund, Kattegatt och Skagerak. Förutom representanter från The Game Incubator och PocApp Studios åker även två forskare, Per Backlund och Jianguo Ding, från Institutionen för informationsteknologi på Högskolan i Skövde samt representanter från de danska projektparterna inom Game Hub Scandinavia. Under vistelsen kommer delegationen besöka både Shanghai och Peking för att fortsätta titta på möjligheter till olika samarbeten.

- Vi för diskussioner med kinesiska spelutvecklare för ett joint venture kring spel där vi knyter ihop den asiatiska kulturen med den nordiska kreativiteten för att skapa spel som attraherar en global marknad. Till detta är det också tänkt att samarbeta med internationella utgivare, förklarar Petri Ahonen, affärscoach, The Game Incubator.

Att svenska dataspelsföretag är så framgångsrika beror bland annat på den starka entreprenörsandan som präglar spelutvecklarna. När delegationen nu återvänder till Kina finns spelbolaget PocApp Studios från The Game Incubator med för att visa upp sina mobilspel – Carpet Kitty, Sling a Kitty och deras senaste spel Castle Cats.

I och med återbesöket hoppas delegationen kunna utveckla samarbetet inom entreprenörskap och spelutveckling mellan Sverige och Kina.

- Min starkaste önskan är att hitta en utgivare som några av våra spelföretag kan inleda ett samarbete med för att ta sig an den kinesiska marknaden, som är enorm, och i förlängningen den asiatiska marknaden, avslutar Petri Ahonen.

Om The Game Incubator

Under drygt tio år har Gothia Innovation AB utvecklat The Game Incubator till en nationell ledstjärna och en internationellt respekterad aktör som understödjer och bidrar till fler konkurrenskraftiga dataspelsföretag som kan etablera sig på den globala marknaden. The Game Incubator i Göteborg finansieras av Västra Götalandsregionen. Läs mer här.

Kort om Gothia Innovation AB

Gothia Innovation AB driver och utvecklar Gothia Science Park, en innovationsmiljö som ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. Gothia Innovation stöttar individer och företag med affärsutveckling, innovationsledning samt nätverks- och kompetensutveckling. Gothia Innovation AB grundfinansieras av Västra Götalandsregionen och Skövde kommun.

• informationsteknologi
  • kreativa miljöer
  • pocapp studios
  • sling a kitty
  • carpet kitty
  • castle cats
  • game hub scandinavia
  • högskolan i skövde

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom Dataspel, Simulering, Beslutsstöd och Virtual Engineering. Gothia Science Park drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.