Help-it – ökar tillgängligheten för kultur och fritid för personer med funktionsnedsättning

Help-it är en av de stora vinnarna i Post och Telestyrelsens tävling Design för alla. Bolaget har vunnit 1,8 miljoner kronor i utvecklingsstöd för sitt bidrag i innovationstävlingen.
Tävlingen syfte var att skapa ny teknik inom områdena kultur och fritid. Den innovation som Help-it bidrog med skall skapa möjligheter för personer med funktionsnedsättning att på ett bättre sätt ta del av det som händer fram på scenen. PTS krav var också att tekniken kan vara användbar utan speciella hjälpmedel. Help-it har därför valt att denna innovation skall användas i vanliga smartphones som alltfler personer nu använder.
Tekniken gör det även möjligt att uppleva vad som sker på en fotbollsplan, teater, konserter o.dyl på ett bättre sätt om man exempelvis är synskadad.
- Det är mycket glädjande och ger oss möjlighet att ta vår idé från koncept till en fullutvecklad app som på ett revolutionerande sätt kommer att tillgängliggöra arrangemang och upplevelse-event för personer med funktionsnedsättning. Det är ett spännande projekt som kräver nyanställningar i bolaget, säger Robert Alvarsson, vd.

Mer information
Om du vill ha mer information är du välkommen att ta kontakt med bolagets VD Robert Alvarsson, 0733-20 00 33  eller robert@help-it.se.

Kort om företaget
Help-it är ett nystartat företag med inriktning på hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning. Företaget har tagit hem fler olika projekt som gör tillgängligheten bättre för personer med funktionsnedsättning.
Help-it är ett kunskapsföretag som sätter fokus på modern teknik, IT samt pedagogiska och riktade utbildningar inom områden för personer med intellektuella funktionshinder. Bolaget har kontor i Gothia Science Park i Skövde och i Örebro.
www.help-it.se

Mer om Gothia Science Park: www.gsp.se

• smartphone
  • funktionsnedsättning
  • funktionshinder hjälpmedel
  • inkubator

Partiledare lyfte fram Gothia Science Park i partiledardebatt

Gothia Science Park och Högskolan i Skövde är en utmärkt kombination för näringslivsutveckling. Vikten av denna typ av satsningar underströks vid gårdagens partiledardebatt. - Är det någonting som jag tycker att man kan vara övertygad om så är det att där det finns akademi, engagemang och entreprenörskap finns också morgondagens stora produkter, morgondagens stora tjänster, sade Annie Lööf (c).